De leerlingen uit groep 8 van BSOudendijk maakten vanmorgen tóch een eindtoets.
Het laatste jaar op de basisschool ziet er voor kinderen in groep 8 dit jaar heel anders uit dan verwacht. Veel van de eindrituelen van de basisschool, zoals het schoolkamp, de eindtoets en mogelijk ook hun afscheidsmusical zijn door het coronavirus in korte tijd van de agenda geveegd. Het afscheid van de basisschool dreigt voor veel kinderen dan ook bijna ongemerkt voorbij te gaan.
Carien van Till, directeur van BSOudendijk, laat dat niet zomaar gebeuren. Voor het ritueel van de eindtoets vond ze in ieder geval vast een oplossing. Vandaag zaten de achtste-groepers om half 10 klaar voor de eindtoets. Weliswaar thuis, voor de computer, maar de meesten wel mét de traditionele kauwgum om de concentratie te bevorderen op tafel. Eén van de leerlingen verscheen voor de toets wel op school, vanwege een ouder met een cruciaal beroep.
De kinderen maakten een oefenversie van de IEP-toets. “Omdat de toetsen dit jaar geschrapt zijn, is er geen eindtoets uitgegeven”, vertelt Carien van Till. “We kijken de toets samen met de kinderen na, er volgt geen officiële uitslag. Maar we willen de kinderen iets geven om op terug te kijken, zodat ook zij straks het gevoel hebben dat ze een bijzonder eindjaar hebben gehad.
Basisschool Oudendijk gebruikt al een aantal jaar de IEP-toets als eindtoets. Het is een alternatief voor de meer algemeen gebruikte CITO-toets. De school kiest voor de IEP omdat ze deze beter vindt passen bij het onderwijs waar de school voor staat. “We vinden de toets kindvriendelijker dan de CITO. Hij is bijvoorbeeld kleurrijker vormgegeven en sluit beter aan bij hun belevingswereld. De leerlingen mogen hun antwoorden ook gewoon in het toetsboekje noteren, in plaats van op een los antwoordvel. Bij zo’n toets krijgen kinderen goed de kans om te laten zien wat ze kunnen.
Een toets is een meetinstrument, waarin vaak vooral met leerkrachten en ouders en rekening wordt gehouden. Met een kindgerichtere toets doe je recht aan de onderwijsdriehoek van ouder, kind en leerkracht.
Groep 7-8 van BSOudendijk krijgt meerdere malen per week online les. De leerkrachten geven uitleg, en daarna gaan de kinderen thuis zelf aan de slag met rekenen, taal, nieuwsbegrip en projecten. Eventuele vragen kunnen ze op een digitaal prikbord plaatsen, dan kunnen we ze individueel verder helpen. Op die manier proberen we niet alleen de ouders wat te ontlasten, maar houden we ook een beetje contact met de kinderen. Want we missen ze natuurlijk enorm!
“Het online contact met de kinderen was even wennen, maar het is heel fijn”, aldus Van Till. “Je kijkt de kinderen weer even in de ogen. We hebben zelfs de pauzes in ere hersteld. Dan komen de bananen en appels op tafel en kletsen de kinderen samen gezellig over van alles.”
Per klas verschilt de aanpak. We stemmen het onderwijs op afstand af op de leeftijd van de kinderen, de leerstof en de persoonlijke voorkeur en keuzes van leerkrachten. Wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet te werken. We geven zoveel mogelijk onderwijs op maat, óók in deze periode.