Belangrijke data
9 oktober 10.30 - 12.00 uur: Boekenmarkt
12 oktober: leesmarathon
13 oktober: Peuterochtend
19-23 oktober: herfstvakantie
26 en 27 oktober: eerste VO-adviesgesprekken groep 8
26 oktober: luizencontrole
27 oktober: start Mad Science
Afgelopen maandag werden wij door de Ouderraad met hun helpers verrast met een lieve attentie! Na een drukke schooldag lekker ontspannen met een kop thee met een chocolaatje in de wetenschap dat wij de leukste juffen zijn (tekst op theeglas).
Dank jullie wel!
De Kinderboekenweek is in volle gang! Allerlei leuke lees- en knustelactiviteiten, die kinderen gedurende twee weken in circuitvorm doen. De groepjes bestaan uit kinderen uit alle groepen en het is geweldig om te zien hoe groot weer zorgt voor klein en hoeveel plezier iedereen heeft.
Er worden grottekeningen gemaakt in groep 1/2, portretten in de stijl van Rembrandt geschilderd met koffieverf in groep 3/4, urnen versierd met papieren mozaïekstukjes volledig naar eigen ontwerp in groep 5/6, letters geschreven zoals monniken dat vroeger deden (monnikenwerk) bij juf Annelies en tot slot een gouden cartouche (een ovale omcirkeling van de naam van Egyptische koningen en koninginnen in hiërogliefen), maar dan met de eigen naam getekend of gestempeld in groep 7/8. Er worden echt prachtige kunstwerken gemaakt!
Er zijn nog genoeg activiteiten zoals de boekenmarkt, de leesmarathon en de voorleeswedstrijd voor de groepen 5 t/m 8.
We horen en lezen veel moeilijke en bezorgde verhalen over het aantal besmettingen met alle gevolgen van dien. Wij zien er allemaal de ernst van in en we moeten ons allemaal aan de regels houden, wat zeer zeker nodig is, maar niet altijd even leuk en/of makkelijk zal zijn.
Toch mag er ook iets positiefs gezegd worden en wel dat wij trots zijn op ouders en kinderen. De kinderen wassen trouw hun handen en helpen anderen om zich hieraan te houden, snappen en zien heel goed wat wel en niet kan en houden zich echt goed aan de regels die wij op school hebben. Dit zijn er dan misschien niet zo heel veel, maar hoe je het ook wendt of keert, ook voor hen is alles anders. Ouders verdienen ook een compliment. Zij blijven uit de school, wat soms best lastig zal zijn, zij missen een boel van wat er zich in de klas afspeelt en het enorm korte fysieke lijntje met de juf is ineens wat langer geworden. Wij krijgen veel begrip en medewerking en dat is zeer zeker een pluim waard, want wij zien heus wat ouders missen. Parro wordt intensief gebruikt om contact te houden: ouders met school en andersom.
Mooi hoe wij het ook in deze tijd met elkaar samenwerken!
Volgende week dinsdagochtend houden wij weer een peuterochtend. Dit zal in twee blokken van een uur en op inschrijving plaatsvinden, want er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Ook mag er per kind maar één ouder meekomen. Ook hier was het weer even zoeken naar een passende vorm, maar het is voor ouders wel zo prettig om kennis te kunnen maken met de mogelijke basisschool van hun kind.
De kleuterjuffen hebben weer een leuk programma bedacht binnen het thema ridders en kastelen. Natuurlijk gaat ook iedere peuter met een leuke herinnering naar huis. Het wordt vast weer een feestje en wij zijn blij dat wij dit kunnen doen!
Wij hebben bericht gekregen dat na de Mad Science show meer dan genoeg kinderen zich hebben aangemeld voor de naschoolse activiteit. Het gaat dus definitief door. Ouders krijgen hierover nog bericht.
Wat leuk dat dit door kan gaan, want wij zien ieder jaar altijd hele enthousiaste kinderen.
Wist u dat….
Groeten Arnout, Wouter, Ria en Annelies
Nog niet alle ouders, het zijn er nog maar een paar, hebben hun privacyvoorkeuren voor het film- en beeldmateriaal van hun kind(eren) opgegeven. Voor ons is dit wel heel belangrijk.
Het kan heel makkelijk via Parro gedaan worden. Kleine moeite en voor ons is het heel fijn. Het zou toch jammer zijn als er op dit vlak iets mis zou gaan!
De handleiding staat hier op de site onder het kopje 'voor ouders-->Parro', maar is ook hier te lezen. Maken jullie het nog voor de vakantie even in orde? Dank!
Excursie Avonturenboerderij Molenwaard.
Oh, wat was het leuk!!!
Op de dag dat de vorige nieuwsflits verscheen, waren wij bij Fien en Teun in Molenwaard. Deze 2 alom bekende poppen kenden de kinderen al, en bij de welkom-show dansten en zongen de kinderen dan ook volop mee.
Ze hebben enorm genoten van de vele leuke activiteiten, zo konden ze ponyrijden, knuffelen met de geiten, bootje varen, tractor rijden, koeien melken enz. enz. Wat een leuk park, met volop educatieve leermomenten! Ouders die deze dag gereden hebben en voor de begeleiding hebben gezorgd, hartelijk dank! Via Padlet kunnen de ouders van de kleuters foto’s van deze dag bekijken.
Ridders en kastelen
Aansluitend bij het thema van de Kinderboekenweek: “En toen…..” , hebben wij met de kleuters gekozen voor een project over ridders en kastelen, een leuk onderwerp met veel mogelijkheden.
Want wat is leuker dan een keer rond te lopen in een kasteel als echte ridder of jonkvrouw?! Ons kasteel is daarom dagelijks in gebruik en de ridder- en jonkvrouw kleding, de zwaarden en de schilden maken dat zij zich in de riddertijd wanen. Carina bedankt voor het maken van een wapenkap!!
Vooral de boeken over ridder Florian vonden de kinderen erg leuk en het lied over ridder Florian werd dagelijks uit volle borst meegezongen (via YouTube te beluisteren). Ook hebben de kleuters meegedaan met de knutselmiddagen, waarbij de groepen werden samengesteld met kinderen uit alle andere groepen. Erg leuk om te zien hoe de kleuters geholpen werden door de grotere kinderen. Meer foto’s rond dit thema en van de kinderboekenweek kunnen de ouders van de kleuters zien op Padlet.
Herfst
Na de herfstvakantie staat het thema herfst centraal tijdens onze lessen. Mocht u in de vakantie een wandeling door het bos maken, dan kunnen wij kastanjes, eikels, beukennootjes enz. goed gebruiken bij dit thema. Niet teveel, want dan blijft er weinig over voor de dieren! Boekjes, voorzien van naam, mogen de kinderen ook meebrengen.
Fijn weekend, de kleuterjuffen.
Alweer de tweede Nieuwsflits van het jaar. De kinderen zitten al aardig in het ritme, maar na 6 weken hard werken zijn ze wel aan een weekje vakantie toe. Groep 3 heeft het tweede leesthema al afgerond en groep 4 heeft blok 1 van taal al klaar. Volgende week maken ze de toetsen. In november kunt u de resultaten zien op hun rapport.
Nationale Kraanwaterdag
We hebben natuurlijk mee gedaan met de Nationale Kraanwaterdag. Dat was op woensdag 23 september. Zoals vorig jaar is bij ons op school elke woensdag Kraanwaterdag. 95% van de kinderen dronk water. Fijn dat steeds meer kinderen ook de andere dagen water drinken.
Afval & Je Omgeving
Zoals u op Facebook heeft kunnen zien was er een gastles over afval en hebben we een deel van de Oudendijk opgeruimd. Door deze gastles en door te praten over afval zijn er nu minder kinderen die een pakje drinken bij zich hebben. Fijn!
Beeldcultuur en Kinderboekenweek
Ook hier zijn we de afgelopen weken mee bezig geweest en heeft u de foto’s al kunnen zien op Facebook en Parro. Na de vakantie gaan we nog even door met beeldcultuur. We gaan foto’s en filmpjes maken. We hopen dat de statieven nog even op school mogen blijven?
Groepsbijlage Nieuwsflits
Wij hebben deze keer de bijkage gemaakt. Deze wordt via de mail verstuurd. Zondag was het dierendag, dus de kinderen hebben iets over hun dier geschreven of getekend. Veel leesplezier!
Nog een weekje werken en dan begint de herfstvakantie.
We wensen iedereen een fijne vakantie.
Juf Annelies en juf Ria.
“En toen?”
Tijdens de kinderboekenweek lezen we extra veel voor. We lezen nu het boek Bzzz, over muggen die een bloedbank gaan overvallen. Maandag mogen de kinderen zelf een boek en knuffel/ kussen meenemen. We gaan dan heerlijk genieten van een leesmarathon.
Wist je dat lezen en voorgelezen worden hartstikke gezond is? Dit geldt zowel voor kinderen als voor volwassenen. In dit digitale tijdperk waarbij we steeds vaker bezig zijn met onze smartphone, tablet en I-pad schuilt het gevaar dat er minder ‘gewone’ boeken gelezen worden. Dit is jammer en ook niet nodig, want boeken lezen heeft zoveel voordelen! Hieronder lees je de belangrijkste.
*Ontspanning
Op de eerste plaats werkt lezen vooral erg ontspannend. Het geeft je kind een kijkje in een compleet andere wereld. Spannend, avontuurlijk, vrolijk en vol fantasie. Boeken lezen stimuleert de verbeeldingskracht en dat zorgt ervoor dat je kind helemaal weg kan dromen bij een verhaal.
*Spraak-taalontwikkeling
Ontspanning is niet het enige voordeel van lezen. Zo heeft het ook een grote positieve invloed op de taal-en spraakontwikkeling. En dat begint al vroeg. Kinderen die vanaf de geboorte regelmatig worden voorgelezen, blijken als ze vier jaar oud zijn een grotere woordenschat te hebben dan kinderen die niet of nauwelijks zijn voorgelezen. Ze leren er zelf ook beter door praten, omdat ze veel vaker de woorden en klanken horen. Door voorgelezen te worden, leren kinderen tevens veel op het gebied van grammatica en zinsbouw. Hier heeft je kind zijn hele leven profijt van!
*Sociale ontwikkeling
Door te lezen krijgt het kind inzicht in de verschillende karakters van de personen in het boek. De een is verdrietig, terwijl de andere zich misschien weer schuldig of gelukkig voelt. Je kind ontdekt meerdere emoties en leert zich beter in te leven in verschillende personages. Dit heeft een positief effect op de sociale ontwikkeling en het omgaan met anderen.
*Ga (voor)lezen!
Je kunt op elke leeftijd starten met voorlezen. Naarmate uw kind ouder wordt, gaat het de leesvaardigheden steeds verder ontwikkelen. Nu komt ‘begrijpend lezen’ aan bod; kinderen leren om écht te begrijpen wat er is geschreven en waar een verhaal precies over gaat.
Het lezen van boeken verrijkt de wereld van je kind. Lezen opent een deurtje naar een andere wereld, het stimuleert de fantasie en daarnaast is het fantastisch voor zowel de taal- als de sociale ontwikkeling van je kind. Dit is belangrijk en handig op de basisschool!
Classroom
We gaan steeds meer informatie met u delen via classroom. De Powerpoint van de informatieavond kunt u hier vinden. Ook de samenvattingen en vragen van Geschiedenis staan hier nu in.
In Parro staat hoe u in Classroom kunt komen. Soms lukt het niet maar dan kunt u de volgende code gebruiken alq5ejc. Ik hoop dat het iedereen lukt in te loggen. Laat het weten als het niet lukt!
Bezoek kasteel Dussen
In het kader van de open monumentendag waren we te gast op kasteel Dussen.
Daar kregen we een rondleiding en hebben we veel geleerd van deze periode in de geschiedenis.
Meten is weten
Bij het rekenen is het vooral leuk als we ook iets kunnen doen, ontdekken. In het kader van een m2 probeerden we eens uit hoeveel kinderen er op 1 m2 in de klas passen?
Doos vol geheimen
Om elkaar goed te leren kennen hebben we allemaal iets meegenomen waarmee we over onszelf vertellen. Dit keer waren Wessel, Valentijn en Sofie aan de beurt.
De Cavia’s van Tess
Omdat het dierendag geweest is mocht Tess haar cavia’s laten zien op school. Ze heeft ons veel kunnen vertellen over hoe je voor cavia’s moet zorgen. En wij hebben even mogen knuffelen met zo’n lekker zacht knuffeltje.
Fijn weekend!
Jetske en Roos
Oh jee, we moeten hier ook nog iets doen!!
Groep 7 is inmiddels al aardig gewend in groep 7/8 en groep 8 heeft nu de eigen stijl gevonden als de grootsten van de school. We hebben veel plezier samen en dat is de basis van alles.
Toch zien wij ook dat een aantal kinderen zolang mogelijk het hangmatgevoel van de zomervakantie wil vasthouden. Heel begrijpelijk, maar misschien niet altijd even handig.. Ondanks dat het een eigen verantwoordelijkheid is van de kinderen en dat dit juist heel erg met leren leren te maken heeft, zullen wij sommige ouders om hulp vragen om enig achterstallig onderhoud weg te werken. Kijk eind van de week ook even op de website om een idee te hebben van wat er op het programma staat; het duwtje in de rug kan soms goed helpen!
Afwezigen
Wij hebben door alle regels, maar ook door echt ziek zijn, dagelijks de nodige afwezigen. Dat zal de komende tijd niet veel anders zijn. Als jullie kinderen thuis moeten blijven om coronaredenen, maar zelf niet ziek zijn, dan is het wel zo goed als zij zoveel mogelijk schoolwerk blijven doen. Soms kan dit bestaan uit het online meedoen met de klas, maar het kan ook zijn dat wij het werk klaarzetten in Classroom. Geef ons een seintje als kinderen gewoon schoolwerk kunnen doen en dan vinden wij samen een oplossing! Wij willen kinderen zoveel mogelijk onderwijs blijven geven, maar natuurlijk blijft ook gelden: ziek is ziek!
Wat hebben wij zoal gedaan de afgelopen tijd?
- een bezoekje aan Fort Giessen in het kader van open monumenten scholendag;
- allemaal leuke dingen in het kader van de Kinderboekenweek;
- een les van Bureau Halt over groepsdruk. Altijd heel waardevolle lessen die op een inspirerende manier door Lies Havelaar worden gegeven;
- buitenlessen rekenen in kader van de Nationale Buitenlesdag en daarnaast ook in het kader van bewegend leren;
- een spellingles via mix en ruil;
- Kinderpostzegels verkocht;
- het structureel werken met stoplicht en het kleurenkaartje op de tafel ingevoerd (tools voor het leren leren); (wij merken dat het veel rust en overzicht tijdens het werken geeft);
- instructie hoe je moet plannen en dat dan toepassen (1. schrijf op welke dagen je afspraken hebt 2. Kijk wat er aan huiswerk is 3. Kijk hoeveel tijd je dit gaat kosten (bekijk het werk dan ook echt!), 4. Verdeel het in stukken als dat nodig is (toets) en schrijf op wat je wanneer doet en hoe lang je daarover denkt te doen 5. Houd altijd een reservedag aan 6. Bedenk dat het geleerde pas echt goed beklijft als je het minimaal 7 keer hebt gezien!);
- weer een dagje afstandsonderwijs: 'Vrijdag op afstand'.
- leuke gesprekken met elkaar over van alles uit het nieuws of naar aanleiding van de Nieuwsbegripteksten;
- gewerkt aan de Rube Goldberg machine;
- en dan natuurlijk de 'gewone' lessen!
Wij hebben ons dus absoluut niet verveeld!
Het nodige hebben wij u ook al via Parro en op Facebook laten zien, dus er zullen niet veel verrassingen tussen zitten!
BiesboschMuseumEiland
Maandag 26 oktober gaan wij naar BiesboschMuseumEiland. Wij zouden vorig jaar, maar dat ging allemaal niet door. Wij hadden al wel de film gezien over de linie crossers en daar heeft de huidige groep 8 ook een opdracht over moeten maken. Gelukkig mogen wij nu wel gaan en daar zijn wij blij mee. Hoe ziet het programma eruit?
Een interactieve speurtocht door de expositie over de rol van de Biesbosch in de Tweede Wereldoorlog.
Zij leren over verstopte schepen, onderduikers en over de linie crossers. Ook zal er nagedacht moeten worden over dilemma's zoals: wat betekent vrijheid voor mij? Wat is een dilemma? Goed en fout in de Tweede Wereldoorlog, hoe denk ik daar over?
Al met al belooft het een mooie ochtend te worden.
Via Parro is een vraag over hulp bij het begeleiden van de groepjes in het museum. Wij gaan om 9.00 uur weg en zijn om 12.00 uur weer op school.
Nog een weekje veel gezelligheid en hard werken en dan gaan we genieten van een vrije week!
Fijn weekend,
Jakobien en Carien