Belangrijke data:
- vanaf vanmiddag na school start voorjaarsvakantie tot en met 26 februari
- 1 maart: weer naar school
- 2 april Goede Vrijdag: vrij
Na 5 weken onderwijs op afstand, kunnen wij eindelijk weer het onderwijs van heel nabij aanbieden. Wij begrijpen heel goed dat het voor sommigen een pittige tijd is geweest waarin vele ballen in de lucht moesten worden gehouden, ook zijn er geluiden dat ouders het ook wel heel gezellig hebben gevonden. Hoe dan ook, wij hebben respect voor hoe jullie het hebben gedaan en het was heel fijn dat wij samen met jullie de kinderen onderwijs hebben kunnen blijven bieden. Dank voor alle hulp en mede-/samenwerking!
Nu zijn alle kinderen weer op school en dat voelt heel fijn. Natuurlijk hebben wij velen van hen alle weken gezien, omdat zij om welke reden dan ook gewoon op school waren, maar het is heerlijk om weer een volle klas voor je te hebben en te zien hoeveel plezier zij en wij weer met elkaar hebben.
Helemaal gewoon is het uiteraard niet, wij hebben ons allemaal aan de nodige maatregelen/dringende adviezen te houden en eigenlijk verloopt dat heel goed. Gelukkig maar.
De schooltijden zijn ook aangepast om spreiding van brengen en halen mogelijk te maken. Dit zal voorlopig wel zo blijven, maar wij hebben de tijden wel enigszins aangepast. Hierover wordt een e-mail en een Parrobericht gestuurd. Allemaal niet wereldschokkend, maar de dagen worden iets langer. Wij hebben kinderen de tijd gegeven om te wennen aan hele dagen op school en dan ook nog in een soort bubbel met hun juffen. Dat kan best vermoeiend zijn, dat bleek ook, en daar hebben we rekening mee willen houden.
Wij weten geen van allen hoe lang alle maatregelen in welke mate nog van kracht zullen zijn, dus voorlopig geldt het nieuwe rooster. Zodra het weer kan, stappen we over naar het oude rooster.
Wat betreft de maatregelen waarover wij jullie gemaild hebben: iedereen doet zijn best, maar wij merken toch de dat verleiding om naar de ingang van de school of naar binnen gaan groot blijft. Begrijpelijk, maar echt niet de bedoeling! Kinderen nog even naar de klas brengen, nog even een gesprekje met de juf, helaas maar nu even niet. Gesprekken gaan op afspraak met de leerkracht en dan veelal online en na schooltijd, iets wat altijd al gold. Uiteraard zijn wij altijd benaderbaar bij écht heel ernstige zaken die niet kunnen wachten tot later of die niet afgedaan kunnen worden met een Parrobericht. Voor al het overige graag de leerkracht berichten via Parro en een afspraak maken.
Het was voor ons allemaal even zoeken en kijken waar iedereen gebleven was, bij wie het thuiswerken goed of wat minder goed heeft uitgepakt etc.
Rond half maart zullen wij wat toetsen afnemen om een beeld te krijgen van ons nieuwe startpunt met de kinderen en welk aanbod daarbij past. De resultaten zullen wij met jullie bespreken tijdens de rapportgesprekken. Bewust kiezen wij hier voor de woorden 'een nieuw startpunt', want dat is het ook. Het moet een positieve benadering zijn, dat geeft kinderen vertrouwen, biedt een prettige, ambitieuze en motiverende leeromgeving en doet recht aan de ontwikkeling van kinderen die nooit lineair verloopt en verder reikt dan alleen cognitieve kennis. Zij hebben in het afgelopen jaar/ de afgelopen vijf weken echt heel veel dingen geleerd, weliswaar niet allemaal meetbaar, maar wel heel belangrijk! Een leven lang (veel) leren, dus we hebben allemaal nog een lange boeiende en mooie weg te gaan!
Willemien staat deze week voor het laatst echt voor de groep. In deze tijd krijgen aanstaande moeders de mogelijkheid om vanaf 28 weken niet meer voor de klas te staan en andere werkzaamheden te doen voor de school. Zolang het goed voelt en verantwoord is, zal zij op school mogelijk kleine groepjes kinderen begeleiden, cultuurprojecten voorbereiden etc. Als het niet meer goed en verantwoord voelt, zal veel werk thuis gedaan worden.
Zodra het echte verlof ingaat, is het tijd om school los te laten en zich te richten op voor haar nu zoveel belangrijker zaken in het leven!
Maar hoe moet het dan met de kleuters van juf Willemien?!
Gelukkig hebben wij goede en leuke vervanging kunnen vinden: Petra van Vliet (heeft al eens twee jaar ingevallen in groep 3/4) werkt van maandag tot en met donderdag en op vrijdagochtend komt Apolonia Gort in de klas. Wij zijn heel blij dat wij deze puzzel zo goed hebben kunnen oplossen!
Wat is er mooier, om na een paar weken thuis, elkaar weer te zien in winterse taferelen!!!
Ondanks het ongemak, dat wij als volwassenen ondervonden, hebben de kinderen genoten!!!
Thema rekenen/ winter
Aansluitend op het thema rekenen, waarvoor ideeën te vinden waren op Padlet en het tasje met thuiswerk, zijn wij op school ook nog met voorbereidend rekenen bezig geweest. Zo zijn wij met rekenspelletjes aan de slag gegaan, hebben we gepuzzeld, reeksvormingen gemaakt en ook de vele begrippen zijn aan bod gekomen (meer- minder, veel- weinig, hoog- laag enz. enz.).
Uiteraard hebben wij ook uitgebreid stilgestaan bij de winter met zijn leuke dingen en ook de ongemakken die erbij horen. En uiteraard hoorde daar een lesje over vriezen en dooien bij. Wat is smelten? Wanneer smelt ijs eerder, in warm of koud water? Wat gebeurt er met ijsblokjes als ze op de kachel staan? Enz. enz.
Taal
Na de vakantie staat taal, in de breedste zin van het woord, centraal tijdens onze lessen. Zo gaan wij o.a. aan de slag met letters, klanken, kleuterboeken, gaan we rijmen en wordt er gespeeld in ons letterwinkeltje.
Nieuwe leerlingen en nieuwe juffen
Wij hebben weer nieuwe leerlingen mogen verwelkomen. Max Kudoja is na zijn vierde verjaardag gestart in groep 1/2B, Tygo Gouw went in groep 1/2B en ook Febe van der Stelt is al aan het wennen in groep 1/2A. Wij wensen hen een fijne tijd toe bij ons op school!
Ook heten wij juf Petra en juf Apolonia welkom, zij gaan het zwangerschapsverlof van juf Willemien invullen. Voor ons en de meeste kinderen zijn dit bekende gezichten. Juf Petra komt op maandag t/m donderdag en op vrijdagmorgen is juf Apolonia in groep 1/2B. Juf Willemien is nog niet helemaal uit beeld, maar krijgt de aankomende weken werkzaamheden buiten de groep. Ze geeft daarnaast ook extra hulp aan kleuters en ondersteuning waar nodig, dit alles op veilige afstand i.v.m. corona. Wij zijn blij met de fantastische vervanging en wensen onze nieuwe kleuterjuffen een heel fijne tijd toe!
Kleuterfeest
Op dinsdag 11 mei hopen wij ons jaarlijks terugkerende kleuterfeest te vieren. Uiteraard weten wij nog niet hoe het allemaal gaat lopen, maar hebben toch besloten om met de voorbereidingen te beginnen en hard te gaan duimen dat het door kan gaan!! Heeft u tijd en zin om ons te helpen op 11 mei en met de voorbereidingen? Laat het ons weten via Parro.
Fijne vakantie, de kleuterjuffen.
Het was heel fijn om weer met de kinderen te werken. De kinderen hebben in de lockdown weken het werk prima en serieus gemaakt. De laatste twee weken hebben we vooral toetsen afgenomen en we kunnen zeggen dat we heel tevreden zijn over het resultaat. De complimenten aan de kinderen en hun ouders. Om weer wat te wennen was er ook tijd om weer samen te spelen.
Project het heelal
Het thema van de leesmethode van groep 3 is deze weken: zon, maan en sterren. We hebben gezongen, geknutseld, de planeten geleerd en naar sterrenbeelden gekeken. Misschien kunnen jullie in de voorjaarsvakantie eens kijken naar het steelpannetje.
We wensen iedereen een fijne vakantie.
Annelies en Ria
Weer samen
Wat was het fijn na het thuiswerken elkaar weer in de klas te mogen ontmoeten. Weer even wennen aan het nieuwe ritme maar vooral weer genieten van het samenzijn. We willen jullie als ouders nogmaals heel hartelijk bedanken voor jullie steun en inzet, dat maakte het voor ons haalbaar om onze lessen online te kunnen geven.
Sneeuwpret
Eindelijk…..sneeuw! Wat hebben een lol met elkaar gehad. Samen sleeën of sneeuwballengevechten tegen elkaar. Wat ons betreft mocht de sneeuw nog wel even blijven. Maar nu wordt de sneeuw wel heel nat en ijzig, dus laat het voorjaar maar komen.
Onder de sneeuw zitten de eerste voorjaarsbloemen al verborgen en we hebben in de klas prachtige sneeuwklokjes gemaakt. Het gedeeltelijke resultaat zien jullie hier.
Samenwerken
We hebben elkaar de afgelopen weken natuurlijk wel online gezien, maar weer met zijn allen in de klas is toch een stuk fijner. We konden nu weer eindelijk echt samenwerken met elkaar. Tussen het harde werken door hebben we gezellige spelletjes gedaan, waarbij we oefenden om heel goed samen te werken, konden bewegen en allebei onze hersenhelften aan het werk werden gezet.
Ook hebben we een werkvorm 'zoek iemand die… 'gedaan. De vragen gingen over hoe de kinderen het thuiswerken hebben ervaren. We hebben zo ook van elkaar kunnen horen hoe de ander deze tijd heeft doorgebracht.
Gymles
Gelukkig kunnen onze gymlessen gewoon doorgaan. Niet in de gymzaal, maar lekker buiten op het plein. Dan halen we gelijk nog even een frisse neus. We hebben dan veel plezier met elkaar en met onze gymcoach.
Fijn weekend en een goede vakantie!
Roos en Jetske
Sneeuwpret en iglo's als nieuwe vakantiehuisjes!
Het begin van de school werd een dagje uitgesteld door besneeuwde wegen. De weg opgaan was geen feest. Voor veel kinderen een extra middag lekker in de sneeuw. Dinsdag was het dan zover, iedereen was weer op school. Net zoals na een zomervakantie vonden wij dat sommige kinderen een stuk gegroeid waren. Niet alleen qua lengte, maar ook in houding en uitdrukking. Ze worden zo langzaam aan echt groot!
Na het vertellen van verhalen en uitleg van wat aangepaste regels, kregen wij het leuke aanbod om bij Sjoerd in de tuin naar de zelfgebouwde iglo te komen kijken. Dat lieten wij ons geen twee keer zeggen! Wat een prachtig bouwwerk en ook nog heel groot. Sjoerd heeft er met Reinout geslapen, al hield het voor Sjoerd om half twee met een soort van bevroren neus wel weer op. Uiteraard wilde iedereen ook een iglo op school hebben. We zijn voortvarend gestart met de bouw, maar toen...ging het dooien.
Bubbel hier, bubbel daar!
Om zoveel mogelijk aan alle maatregelen en dringende adviezen te kunnen voldoen, hebben we wat aanpassingen in de klas gedaan.
De kinderen zitten in tweetallen en wij hebben combinaties gemaakt van kinderen die altijd al veel met elkaar (moeten) samenwerken, bijvoorbeeld omdat ze dezelfde leerstof hebben, samen RT krijgen, bij elkaar in de Maatklas zitten etc. Deze koppels blijven zoveel als mogelijk bij elkaar en er wordt zo min mogelijk door de klas gefladderd. Verder hebben wij onze eigen pauzes, eten wij met elkaar en hebben daarna ook ons eigen kwartiertje buiten en zo bubbelen wij met elkaar de dag door. Is dat even wennen? Jazeker en niet alleen voor de kinderen. Het eigen bubbelmomentje voor ons is er even niet meer en dat is ook even omschakelen. Gelukkig zijn de kinderen iets ouder en kunnen ze heus wel vijf minuten zonder ons!
De eerste dag kwam een aantal kinderen met een mondkapje voor de klas is. Ze vonden het ergens heel stoer en we moesten meerdere keren zeggen dat ze nu echt wel zonder mochten. Zo grappig: mondkapjes werden allemaal duizend keer aangeraakt, daarna lekker in het gezicht wrijven, kapje in de broekzak, uit de broekzak, er toch weer in etc. Van Dissel zou een hartverzakking krijgen!
Wij merken dat na een periode onderwijs op afstand het leren leren weer een boost nodig heeft. Daar gaan we dan ook weer volop mee aan de slag, want dat is het grote ding in onze groep, waar nog heel veel winst valt te halen!
De kinderen hebben allemaal een thuisonderwijsrapport ingevuld en mee naar huis genomen om ook in te laten vullen door ouders. Daarna moet het weer terug naar school! Wij zijn benieuwd of dat wat wij gezien en gemerkt hebben overeen komt met dat wat kinderen en hun ouders ervan vinden! Vul het dus snel in en geef het weer mee naar school. Dank!
De afgelopen weken hebben wij uiteraard veel aandacht gegeven aan al het schoolwerk, maar was er zeker ook de broodnodige tijd om weer even aan de groep als geheel te werken, het gezellig en goed met elkaar te hebben en weer te voelen wat zo leuk is aan de groep. De basis van alles tenslotte.
Gymlessen
Wat zijn wij blij met de sportcoaches! Tal van activiteiten tijdens de schoolsluiting, Wintergames die nog even doorgaan en op woensdag geven zij gymlessen op het schoolplein. Lekker even buiten bewegen met elkaar, goed voor alles!
Spreekbeurten
Wij zijn tijdens de lessen op afstand begonnen met de spreekbeurten. Heel stoer en knap hoe kinderen hun scherm deelden en echt een digitale presentatie hielden. Wij hebben al naar zoveel mooie, goede en bijzondere spreekbeurten mogen luisteren en de onderwerpen zijn vaak heel verrassend en zo zien wij weer heel andere kanten en talenten van kinderen. De lat ligt inmiddels al behoorlijk hoog! Wij verheugen ons op de rest.
Definitieve VO-adviezen
De gesprekken over het definitieve VO-advies dat wij de kinderen meegeven, zijn allemaal gevoerd. Altijd mooie gesprekken, dit keer digitaal, met enorm gespannen koppies in beeld en dan de ontlading als ze blij zijn met het advies. Wij willen altijd dat dit gezien wordt als een een eindpunt van de basisschooltijd en zeer zeker als een nieuw begin van een periode in het VO waarin kinderen weer verder bloeien en groeien. Wij zien zeer zeker dat kinderen nog heel wat in hun mars hebben, maar dat nog niet bij ons helemaal hebben kunnen laten zien. Geen probleem, nieuwe ronde met veel nieuwe en grote kansen!
Ieder gesprek moest een feestelijk einde hebben en dus tijd voor taart en wat al niet meer bij een feestje hoort. Wij hebben vrolijke en gezellige foto's gekregen.
We zijn nog niet klaar, er valt de komende maanden nog een boel te leren en we moeten er met elkaar een bijzondere laatste periode van maken!
Voorleeswedstrijd
Vorige week woensdagavond was de Nationale Voorleeswedstrijd. Mees vertegenwoordigde onze school. Ook deze avond was volledig digitaal, maar ergens had dat ook wel wat. De deelnemers hadden filmpjes ingestuurd van hun voorleeskwaliteiten, Lizzy van Pelt presenteerde de avond, iets wat zij altijd ongelooflijk leuk doet en de toehoorders/fanclubs konden in alle rust luisteren en kijken naar de filmpjes en eigenlijk met meer aandacht dan anders. Na ieder filmpje was er een gesprekje met de kandidaat en ook dat was leuk om naar te kijken en luisteren.
Mees heeft dan wel niet gewonnen, maar zij heeft het geweldig goed gedaan en wij zijn apetrots op haar! Knap hoor Mees!
't Louvre op de Oudendijk
Iedereen kent wel de Mona Lisa en sommigen hebben haar ook in het echt bewonderd. Maar niet getreurd als dat niet zo is, wij hebben ook enkele Leonardo da Vinci's 2.0 in huis. Mona enigszins bewerkt, maar nog steeds met haar mysterieuze glimlach. Een enkeling wilde liever zelf voor Mona Lisa doorgaan, dus dat levert ook nog heel bijzondere varianten op.
-> 'Gad nee, poëzie' zei ze op een dag <--
Afgelopen dinsdagmiddag kreeg groep 7/8 een les poëzie van een docent van het VO. Poezie? Bah!
Maar... de vieze gezichten verdwenen toen ze hoorden dat 'die docent' de zus van juf Jakobien is. Toen bleek het wel heel grappig om haar uit te horen over 'hoe irritant juf Jakobien in het echt is', maar ook vragen te stellen over het reilen en zeilen op een VO. En zelfs poëzie bleek niet zo saai als het in eerste instantie leek. Wat poëzie nu eigenlijk is werd uitgelegd aan de hand van verschillende gedichten, zoals het palindroomgedicht (zie titel). Via een website konden de kinderen vragen beantwoorden en die konden we dan op het digibord zien. Bij poëzie wordt gebruik gemaakt van: rijmen of juist niet, melodie, het weglaten van leestekens, lange en korte zinnen. Vooral de bladspiegel is een belangrijk onderdeel van poëzie, maar wat het nu precies is... is niet te omschrijven! "Juf dan krijgen we allemaal een goed cijfer, want dan is dus alles goed!" Na theorie gingen we natuurlijk ook zelf aan de slag met een gedicht in de stijl van het Dadaïsme:
Neem een krant.
Neem een schaar.
Kies uit de krant een artikel dat ongeveer de lengte heeft die je aan het gedicht wilt geven.
Knip het artikel uit.
Knip vervolgens alle woorden uit die in het artikel staan en doe ze in een hoge hoed.
Schud voorzichtig.
Trek één voor één de knipsels uit de hoed.
Schrijf de woorden zorgvuldig over in de volgorde waarin ze uit de hoed gekomen zijn.
Het gedicht zal op u lijken
En u zult zien, u bent een ongelooflijk origineel schrijver met feeling, hoewel miskend door het volk….
Tristan Tzara (1896-1963)
Enkele kinderen voelden zich al heuse dichters en sprongen zelfs een gat in de lucht bij een mooie woordcombinatie! Poëzie saai? Echt niet!
Fijne vakantie, rust uit en tot 1 maart!
Jakobien en Carien