Nieuwsflits nr 3, 18 november 20222

18 november 2021

Belangrijke data:
23 november: rapporten 3 t/m 8 worden meegegeven
27 november: klussenochtend (opgeven via info@bsoudendijk.nl)
week 48: rapport-/voortgangsgesprekken
3 december: Sint bezoekt de school!

Alles wordt weer ietsje strenger!

De maatregelen in het land zijn weer verscherpt naar aanleiding van de hoeveelheid besmettingen. Voor scholen verandert er niet heel veel, maar wij willen wel onze verantwoordelijkheid nemen om elkaar te beschermen. Zo hebben wij ouders gevraagd om alleen in dringende gevallen of op afspraak de school nog binnen te lopen, zullen bij bepaalde activiteiten die wij met de kinderen vieren geen ouders aanwezig zijn, lijkt het ons niet verstandig om de kerstborrel door te laten gaan etc. Even vervelend, maar het belangrijkste is dat de kinderen naar school kunnen blijven gaan en dat voor hen alles 'gewoon' doorgaat!

Dramalessen door Sophie!

Wat een feest is het toch! De kinderen hebben om de week een dramales van Sophie. In de pers staat een leuk bericht over de meerwaarde die zowel Sophie als wij hieraan verbinden. Kinderen gaan vol enthousiasme aan de slag en leren enorm veel. Wij merken in het begin nog wat onwennig- en onhandigheid, wat ergens ook aangeeft dat ze dit heel goed kunnen gebruiken, maar je ziet de kinderen ook genieten en plezier hebben. Wij zijn heel blij dat dit nu weer kan en zeker om de kinderen die toch wat gemist hebben de afgelopen tijd, weer wat extra bagage in hun rugzak te kunnen stoppen.

Teamtraject Leren leren/Eigenaarschap en motivatie

Vorige week woensdag hadden wij onze tweede studiemiddag. Wij zijn de punten van leren leren heel stevig op de i aan het zetten, dan pas kan de stap naar eigenaarschap en motivatie gezet worden. Wij hebben het gehad over de inzet van het doelenbord leren leren en dat ook bij elkaar bekeken en besproken, tweegesprekjes gedaan over wat goed gaat en wat nog moeilijk is, een doorgaande lijn voor zelfstandig (door)werken en taakaanpak gemaakt en het gehad over een lesplanning met alle onderdelen van goed klassenmanagement waardoor kinderen goed zelfstandig door kunnen werken, maar ook allemaal gezien worden. Het was weer een inspirerende middag en wij zijn weer vol enthousiasme het nieuwe geleerde in de klas aan het inzetten. De kinderen weten soms niet wat hen overkomt!
Voor de volgende bijeenkomst wordt een kijkwijzer en een kwaliteitskaart gemaakt door de stuurgroep. Het is natuurlijk wel zaak dat dit verankerd wordt in ons lesgeven, maar dan zal dat ook regelmatig bekeken moeten worden in de klassen.
Wij zien nu al positieve effecten in de klassen: kinderen vinden de duidelijke structuur prettig, er is meer rust in de klas om goed door te kunnen werken en kinderen zijn bewuster bezig met wat leren leren voor hen betekent en wat voor stappen ze nog moeten/kunnen zetten.
Wij zijn er nog niet, het is een tweejarig traject, maar er worden al mooie stappen gezet!

Peutertjes komen gezellig op bezoek

Afgelopen dinsdag hebben wij weer een Lammetjesochtend gehouden. Dit keer was een leuk spelletjescircuit gemaakt volledig in het kader van het sinterklaas feest. Wat zag alles er vrolijk en gezellig uit!
Een aantal kinderen van groep 7/8 begeleidde de kinderen bij de spelletjes. Ook voor hen heel leuk om te doen en zo passend bij de school: groot en klein samen!
Het was een gezellige ochtend! In het voorjaar organiseren we weer wat voor de peuters.

Klussenochtend

Zaterdag 27 november houden wij sinds heel lange tijd weer een klussenochtend. In de loop van de tijd lopen wij toch tegen enkele dingen aan die gedaan moeten worden en waarbij wij ook wat hulp nodig hebben. Het zijn geen enorme klussen, de lijst is via Parro verstuurd.
Uiteraard zorgen wij ervoor dat alles zo veilig mogelijk verloopt. Hopelijk kunnen wij de 27e op een paar klussende extra handen rekenen!

Groep 1 en 2

Zie je de kastanjes aan de bomen………
De afgelopen 3 weken stond de herfst centraal tijdens onze lessen. Een onderwerp met veel mogelijkheden. Zo hebben we het o.a. gehad over de bomen met hun vruchten, over de verschillende soorten paddenstoelen, de eekhoorn, de spin, enz. enz.  Uiteraard waren onze lessen ook weer in herfstsferen, zo hebben we gerekend met kastanjes, woorden over de herfst gestempeld, met plastic zakken als vlieger ervaren wat de wind doet…..  en natuurlijk spinnen gezocht. Op onze Padlet Herfst kunt u de overige foto’s zien. 

Sint
Dit is uiteraard het nieuwe thema!  Al voordat de goedheiligman één voet op Nederlandse bodem had gezet, hebben wij op school het Sinterklaasjournaal gekeken en dat blijven wij doen tot de Sint op school komt. Er gebeuren ook spannende dingen op school……. Wie zou daarachter zitten??

Peuterochtend
Afgelopen dinsdag was er een peuterochtend op school. Deze ochtend was bedoeld om nieuwe peuters en hun ouders de gelegenheid te geven om kennis te maken met onze school.  Samen met de kleuters en begeleid door groep 7/ 8, konden zij spelletjes doen die in teken van Sinterklaas stonden. Het was een gezellige ochtend voor de peuters en kleuters! Kinderen uit groep 7/8 bedankt voor jullie geweldige hulp!

Fijn weekend, de kleuterjuffen.

Groep 3 en 4

Drama
De afgelopen periode hebben we gewerkt aan de cultuurdiscipline drama. Eerst hebben we geoefend met rollenspel, verkleden, duidelijk spreken en durven presenteren. Daarna een verhaal verteld over een tijdmachine gevolgd door een knutselopdracht. Waar is je tijdmachine geland? Wie kwam je daar tegen? Wat gebeurde er? Hoe liep het af? In groepjes zijn de kinderen aan de slag gegaan. Het resulteerde in leuke en vaak grappige toneelstukjes. Ze vonden het wel moeilijk om het te laten eindigen. Het was een leuk project.

Groen schoolplein
Zoals u weet hebben wij een groen schoolplein waar kinderen weer in contact komen met de natuur. Ze kunnen er klimmen en klauteren en opzoek gaan naar beestjes. Deze week ontdekten de kinderen prachtige paddenstoelen.

Fijn weekend, Roos en Ria

Groep 5 en 6

Cultuurproject DRAMA
Gelukkig kunnen we nu weer met elkaar werken aan cultuurprojecten. Deze keer zijn we gestart met Drama. Daarnaast maken we gebruik van de skill ‘samenwerken’ wat natuurlijk heel goed kan bij drama. De kinderen zijn druk in de weer geweest met het bedenken en schrijven van toneelstukjes aan de hand van het gegeven: Wie?, Wat? en Waar? 
Natuurlijk is een toneelstukje ook een geweldig iets om je bij te verkleden, de een ging helemaal 'los’ op de verkleedkleren terwijl anderen voldoende hadden aan zichzelf. Samenwerking was ook heel belangrijk bij het overleg en maken van een stripverhaal over het toneelstukje. We hebben genoten van de uiteindelijke presentaties. 

Brandoefening
Eind oktober hebben we met de hele school een brandoefening gedaan. Dit was een oefening die van tevoren was aangekondigd.  De hele groep liep keurig, rustig en zonder paniek naar buiten. Buiten aangekomen was het wel even lastig om op de goede verzamelplek te blijven. We doen deze oefening met enige regelmaat, zodat kinderen goed voorbereid zijn op het moment dat er echt iets aan de hand zou zijn. In de klas hebben we alles nog eens goed doorgesproken, zodat iedereen goed op de hoogte is van alle afspraken rondom ieders veiligheid. 

Dode hoekles
Vanuit de verkeerswerkgroep was er een lesmoment georganiseerd over de dode hoek bij vrachtwagens, bussen, enz. Deze keer kwam meester Harrie een les geven met behulp van een speciale vuilniswagen. Twee heel belangrijke vuistregels zijn: 1. Blijf altijd rechts en ruim achter een vrachtauto! 2. Houd altijd minimaal 3 meter afstand van en vrachtauto!

Schoolontbijt.
Op donderdag 4 november hadden we het jaarlijkse schoolontbijt. Met de wanden open zaten we toch een beetje met de hele school bij elkaar te ontbijten. We hebben met elkaar heerlijk kunnen genieten van alle lekkere broodjes, het fruit en een gekookt eitje. Zo mooi om te zien hoe kinderen genieten van met elkaar eten en ook de hoeveelheid die ze ineens op kunnen. 

Dramalessen
Op 8 november hadden we onze eerste dramales van gastdocente ‘Sophie’. Met de hele groep kregen we verschillende soorten oefeningen aangeboden en zijn we gezellig met elkaar en bewegen bezig geweest. De lessen zullen 1 keer in de 2 weken plaatsvinden en duren een uur. 

Week van Respect. 

8 t/m 14 november was het de week van respect. In de klas hebben we daar aandacht aan besteed met behulp van de themales: ECHT? Met elkaar gaven we antwoord op de vraag: wat is nou eigenlijk echt? Want hoe gek het ook klinkt, wat voor jou echt is, is dat niet automatisch voor de ander. De les hebben we afgesloten met het ECHT- spel, waarbij de leerlingen nadachten over onderwerpen en de ‘echtheid’ van die onderwerpen hebben besproken. 

Onderwijsassistente

Aangezien juf Lisa voorlopig even is uitgeschakeld door een knieoperatie hebben we nu een andere onderwijsassistente in de groep. Hierbij stelt zij zichzelf aan u voor. Mijn naam is Iris van Vliet en ik ben 19 jaar. Ik woon met mijn ouders, broers en een beestenboel in Woudrichem. Vorig jaar heb ik mijn diploma behaald als onderwijsassistent. Sinds kort heb ik een baan bij het samenwerkingsverband De Driegang. Heel fijn dat ik meteen aan het werk kon op basisschool Oudendijk waar mijn moeder ook werkt.  Met  veel enthousiasme en plezier ben ik aan de slag gegaan met jullie kinderen.  Echt genieten!

We heten Iris van harte welkom in de groep en op onze school!

De bijlage van onze groep wordt naar jullie gemaild. Veel leesplezier.

Jetske en Annelies

Groep 7 en 8

Veel gebeurd en gedaan de afgelopen tijd!
Er is veel gedaan, maar daarover is al het nodige via Parro gecommuniceerd!
- Schoolontbijt


-Dode hoek les met Harrie


- Aanzetten van de snelheidsthermometer

Rapporten

Dinsdag worden de eerste rapporten van dit schooljaar mee naar huis gegeven. Altijd weer een spannend moment. Er staan tips en tops in en daar gaan we het met elkaar ook nog over hebben. In de week van 29 november houden wij maandagmiddag en -avond en woensdag de rapportgesprekken, de uitnodiging volgt volgende week woensdag. Het is de bedoeling dat de kinderen meekomen, want het is hun rapport en hun leerproces en daar kunnen ze best wat over vertellen of over vragen. Wij helpen hen wel even op weg met wat vragen waar zij over na kunnen denken om het gesprek voor te bereiden!

Cultuurproject drama
De afgelopen weken hebben wij gewerkt aan het cultuurproject drama. Dit keer moesten de kinderen een schimmenspel maken. Kies een sprookje uit, bedenk hoe je het kunt inkorten en schrijf vervolgens een script. Maak de schimmen en ga oefenen hoe je het best met de schaduwen kunt werken. Voor dat laatste was helaas iets te weinig tijd.
Afgelopen maandag was het technieklokaal even omgedoopt tot een schimmenspeltheater en hebben we alle sprookjes in soms verrassende varianten voorbij zien komen. Dat het werken met schaduwen niet altijd even makkelijk is, hebben ze ook ervaren.
Het was heel leuk om te zien wat de resultaten waren en daarnaast was het heel gezellig zo met elkaar.

Mediamasters

Vorige week hebben wij in spelvorm aan mediawijsheid gewerkt. Iedere dag hebben we een missie gespeeld en vrijdag was de finale.
MediaMasters is een spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 7 en 8. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid. Hoe ga je mediawijs om met WhatsApp, online pesten, cybercriminaliteit en gamen? Leerlingen gaan in de klas én thuis de mediawijze uitdagingen aan en bundelen hun krachten om MediaMissies te volbrengen.
Bijzonder om welke redenen zij een e-mail als nep beoordelen: als er staat 'groet van team Oudendijk' dan is het hartstikke nep, want dat kan toch niet en de aanhef 'Hee, Klaas!' is nog nepper dan nep. Nou dan worden we met elkaar toch met enorme regelmaat genept!
Het is een leuk spel, we hebben het over van alles wat we tegenkomen en zo leren zij al spelend een heleboel.

LEV2Live
Op maandag 29 en dinsdag 30 november krijgen de kinderen twee hele schooldagen een LEV2Live training. Wij hebben dit twee jaar geleden ook gedaan en het was heel waardevol en goed voor de kinderen. Het is een weerbaarheidstraining waarin het gaat over te weten waar je voor staat, wat je wel of niet wil, keuzes maken en hoe je met jezelf en de ander omgaat. Gezien het feit dat de hormonen beginnen te razen en het leven op het VO in zicht komt, is het heel goed om het hierover te hebben.
Omdat het ons heel logisch lijkt dat jullie heel graag willen weten wat de training inhoudt, wat er gedaan is en dat jullie daarnaast vragen hebben, is er op dinsdagavond (30 november) een ouderavond verzorgd door de trainer van de twee dagen. Wij beginnen om 20.00 uur en het duurt een kleine twee uur. Wij hebben altijd een grote opkomst gehad en gezien de maatregelen, wordt alles in de hal gehouden, waar wij afstand ven elkaar kunnen houden en de ventilatie goed is. Wij hebben hier uiteraard met de trainer over overlegd. Mocht het anders worden, dan horen jullie dat tijdig. Zet de datum in ieder geval in de agenda!
Jullie ontvangen nog een uitnodiging.

De kwartjes zijn bij bijna iedereen gevallen en het loopt lekker!
Na een onwennige eerste periode en een best grote overgang van groep 6 naar groep 7 te hebben ervaren, zien wij dat de kwartjes zijn gevallen en het bij de meesten eigenlijk heel lekker loopt! Fijn is dat. Natuurlijk heeft de een wat meer hulp en aandacht nodig dan de ander en gaat er heus hier en daar wat mis in de planning, maar dat hoort er gewoon bij. Wij denken ook dat de hernieuwde inzet op leren leren ook een steentje bijdraagt aan het hele proces.
Wij zijn blij dat het nu zo loopt en wij zeggen vaak tegen elkaar dat het een heerlijk en gezellig stel is! Wat willen wij nog meer!

Voorleeswedstrijd
Iedere dag lezen één of twee kinderen een fragment voor uit een boek dat zij leuk vinden. Een winnaar uit groep 7 en een uit groep 8 gaan door naar de schoolfinale. Spannend wie dat gaan worden!
Wij hebben van alles voorbij horen komen: voorbereid of niet, allerlei soorten fragmenten (grappig, spannend, beschrijvend, etc.) en ook de voorleesstijlen zijn heel divers. Het moeilijkste blijkt toch wel het gebruik van de stem om het verhaal levendiger te maken. We hebben nog een stel te gaan en hebben nog geen idee wie het gaat winnen!

Project wereldgodsdiensten

Om hoofstukken van geschiedenis en aardijkskunde samen te behandelen, werken de kinderen tijdens de geschiedenisles aan het project wereldgodsdiensten. Ieder groepje heeft een godsdienst/religie om dieper te onderzoeken. Dit doen zij aan de hand van vooraf aangegeven vragen. Alles over het project staat in Classroom. Op 10 december moeten zij hun resultaten presenteren en dan zo origineel, creatief en pakkend mogelijk. Zij krijgen een tafel in de hal en kunnen daar alles laten zien en vertellen en de 'kijkers' kunnen kijken of alle vragen beantwoord zijn/kunnen worden.
Ze moeten niet alleen hun eigen godsdienst goed kennen, maar van de anderen ook wat kennis opdoen tijdens het kijken, luisteren en vragen. Over alles komt ook nog een schriftelijke toets, waarbij uiteraard rekening gehouden wordt met het feit dat zij geen boek voor hun neus hebben gehad.
Het hele project vraagt plannen, samenwerken, ideeën bedenken, informatie vinden, samenvatten en zo veel meer!
Wij zijn heel benieuwd naar de resultaten!

Fijn weekend,
Jakobien, Roos en Carien


Tel.: 0183 - 303 349
info@bsoudendijk.nl