Nieuwsflits nr 5, 27 januari 2022

27 januari 2022

Belangrijke data:
31 januari: start nieuwe cultuurproject;
25 februari: start voorjaarsvakantie;
7 maart: school begint weer.

We zijn weer begonnen!

Na een wat roerig einde van het vorige jaar met een vervroegde kerstvakantie en veel besmettingen in de school, hebben we allemaal drie weken kunnen bijtanken en zijn we weer met veel plezier en goede moed begonnen.
De overheid versoepelt wat (zie eerder Parro bericht), we hebben zin in het voorjaar en maken allerlei plannen om onszelf te verbeteren en het met de kinderen heel goed en gezellig te hebben. Dat zijn voor ons ook een soort boosters, het geeft veel energie! We gaan er weer vol voor.

Nieuw cultuurproject

Volgende week maandag starten we met een nieuw cultuurproject. Het thema is klimaat/duurzaamheid en wij stellen de discipline beeldende vorming centraal, naast onderdelen van de 21st Century Skill sociale en culturele vaardigheden. Iedere groep vliegt dit thema op eigen wijze aan en wij hopen dat er weer een moment komt waarop wij de resultaten aan jullie kunnen laten zien!
Mocht er een ouder zijn die ons over het gekozen thema wat kan vertellen, dan horen wij dat heel graag!
Wij zijn heel benieuwd naar alle duurzame creatieve uitspattingen!

Groep 1 en 2

Br…. wat is het koud!
De afgelopen weken heeft de winter en vooral het leven van de Inuits centraal gestaan tijdens onze lessen. Er zijn veel dingen aan de orde geweest; waarom smelt ijs binnen eerder dan buiten? Wat is het verschil tussen een want en een handschoen? Welke kleding dragen we in de winter? Waar leven de Inuits? Waar leven zij van? En zo nog veel meer.  Een leuk thema, waar ieder kind wel iets over wist te vertellen. Uiteraard waren de werkjes, liedjes en lessen hierop aangepast. Verkleed als Inuit en in een “ iglo” waanden zij zich op de noordpool….. Ook konden ze vissen in een wak naast de iglo. 

Van 26 januari t/m 5 februari zijn de Nationale voorleesdagen
“Maar eerst ving ik een monster”  van Tjibbe Veldkamp is verkozen tot Prentenboek van het Jaar 2022. Om hierop aan te haken hebben wij het thema; monsters en dino’s gekozen voor ons volgende project. Deze week ronden wij ons winter project af en daarna gaan wij griezelen!!!!
Uiteraard zal er extra voorgelezen worden en hopen wij dat dit thuis ook gebeurt…. Lezen is gezellig, schept rust, zorgt voor een uitgebreidere woordenschat en is goed voor de algemene taalontwikkeling.

Nieuwe leerling
Ahmad Albarho is er in groep 1/2 b bijgekomen. Wij wensen hem een fijne tijd toe op onze school!!

Fijn weekend, de kleuterjuffen.

Groep 3 en 4

De drukke decembermaand is weer voorbij en we hebben 3 weken heerlijk kunnen werken en veel leuke dingen gedaan. De dagelijkse vakken worden nu ingevuld op een taakkaart. Ze schrijven ook het doel van de les op, zodat ze weten wat ze eigenlijk leren. Als ze klaar zijn dan mogen ze nog een taak kiezen. Het ziet er ongeveer uit als de taakkaart die ze bij het thuiswerken hebben gebruikt. Ook wij zijn begonnen met het maken van de cito toetsen. Daar zijn we de komende week ook nog mee bezig.

Kanjer
We hebben veel kanjerlessen gedaan. Het gaat over Max en de vogel. Deze vogel is niet zichzelf en wil zich steeds aanpassen. Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen zichzelf kunnen zijn op onze school. Een samenwerkings- en vertrouwensoefening is het samen optillen van iemand. Op de foto tillen ze samen juf Lisa op. Ook hebben ze geleerd dat ze keuzes mogen maken. Ze leven niet in het Land van Grijs. Iedereen kan iets anders kiezen of mooi vinden.

Schoolplein
De familie Westerlaken heeft een basketbalnet op het schoolplein geplaatst. De kinderen hebben er dankbaar gebruik van gemaakt.

Iedereen een fijn weekend,
Roos en Ria

Groep 5 en 6

Huiswerk
Na de kerstvakantie zijn wij gestart met huiswerk. De kinderen maken hierbij huiswerk voor zowel spelling als rekenen. De eerste week was zeker even wennen. Want waar laat je je huiswerk als je het mee naar huis neemt? Hoe zorg je ervoor dat je het niet kwijt raakt? En wanneer lever je het in? Het is naast de extra oefening, dus ook een mooi leerproces. Daarnaast is het een opstapje naar het huiswerk wat in de komende groepen en straks op de middelbare school steeds een beetje meer gaat worden. Het leert kinderen om te gaan plannen en om te gaan met verantwoordelijkheden. 

Boekendoos
In de periode tot aan de voorjaarsvakantie gaan we aan de slag met het maken van een boekendoos. Dit is een andere manier van een boekverslag maken. In de klas hebben we uitgebreid voorbeelden bekeken en besproken.

Les over gedichten door Lizzy van Pelt 
Op donderdag 20 januari kregen we een online les over gedichten van Lizzy van Pelt. Daarbij leerden de kinderen wat een ABBA of ABAB gedicht is. We startten met een leuke echo oefening waarbij de kinderen de echo mochten roepen, die tevens het begin van een volgende zin werd. Daarna deden we nog veel meer leuke oefeningen met rijmen. Aan het einde van de les had iedereen 2 gedichtjes geschreven. Daarvan mocht iedereen er 1 uitkiezen om die in het net te schrijven samen met een omslag net als bij een echt boek of gedichtenbundel. Deze werken zullen te zien zijn in de bibliotheek aan de werf. Hier volgt alvast een klein voorproefje.

Knutselen
We zijn in januari weer fijn aan de slag gegaanmet allerlei winterse knutsels. Zo hebben we geweldige sneeuwballen gemaakt. Maar ook aan andere winterse activiteiten is gedacht. Zo hopen we dat de klas binnenkort vol hangt met vrolijke schaatsers.

Cito toetsen 


We zijn weer gestart met de Cito-toetsen. Rond deze tijd is er altijd weer een afnameperiode voor de toetsen. Als alle toetsen straks afgerond zijn, zullen wij als leerkrachten alle toetsen gaan bekijken en naar aanleiding hiervan plannen opstellen om te kijken wat de behoefte is van de groep en om te kijken wat sommige leerlingen individueel nodig hebben.

Cultuurproject 
Op maandag 31 januari gaan we starten met een nieuw cultuurproject. Deze keer gaan we aan de slag met beeldende vorming met als bijkomende skill: sociale en culturele vaardigheden.

Fijn weekend,

Jetske en Annelies

Groep 7 en 8

Hier en daar nog een quarantaine en/of een zieke, maar gelukkig zijn we toch veel meer compleet dan eerst. We leren leven met een komen en gaan van kinderen en juffen en dat gaat best. Gelukkig is niemand ernstig ziek, dat is het belangrijkste!
Nu in de Cito periode is het iets lastiger, maar goed daar komen we ook wel weer uit.
We toetsen ons suf, maar wel op de goede en vaak ook motiverende manier. Beginnen op het niveau waarop ze geëindigd zijn en dan iedere keer kijken of een stapje hoger ook nog lukt. Wat zijn ze trots als ze dat kunnen gaan doen!
Corona en alle onrust die dit met zich meebrengt heeft zeker invloed (gehad) op prestaties, maar wij zien nu ook de nodige groei en dat is mooi. Kinderen gaan ook ervaren dat oefenen (met aandacht) goed helpt en dingen voor je uitschuiven en tenslotte helemaal wegschuiven helemaal niet helpt. En zo zijn wij de hele dag lerende! Hoera!
Nog een weekje en dan zijn we klaar. Dan gaan we alles analyseren op groeps- en leerlingniveau, bespreken we de resultaten met de kinderen en gaan we ook met hen plannen maken voor het komende half jaar. Voor groep 8 is dat half jaar iets korter, maar we gaan nog vol aan de slag tot de Eindtoets!
Na een ochtend zwoegen en zweten, rondjes rennen voor de broodnodige beweging om beter te kunnen werken, is het laatste deel van de middag tijd voor gezelligheid met elkaar.

VO-adviezen groep 8
In februari krijgen de kinderen van groep 8 hun definitieve VO-advies. De uitnodigingen volgen als wij alle informatie compleet hebben. Altijd een spannend en bijzonder moment!
Na dit advies is hun schooltijd allerminst afgelopen, we gaan tot de Eindtoets gewoon nog hard aan de slag om de punten op de i te zetten en nog net dat ene kleine stapje te zetten.
Het advies is, ieder jaar zeggen en benadrukken wij dit weer, geen eindpunt, maar een nieuw startpunt van waaruit weer heel mooie dingen gaan gebeuren!
We maken er een feestje van, zo moet het ook zijn!

Popart
Wie kent de Campbell soepblikjes en de zeefdrukken van Marilyn Monroe door Andy Warhol niet? Hij is één van de bekende popart kunstenaars.
Wat zijn de kenmerken van deze stroming?
* Thema’s die komen uit stripverhalen en stripfiguren en televisiereclames, televisie en kranten;
* Het in beeld brengen alledaagse en commerciële voorwerpen;
* Het afbeelden van pop- en filmsterren en pin-ups in de popart stijl.
In groep 7/8 barst het van de popart kunstenaars!
Op allerlei verschillende manieren gingen zij aan de slag met verf en stiften en de resultaten mogen er zijn!

Poëzie les van Lizzy van Pelt
Rond de Poëzieweek konden wij via de Bibliotheek Cultuurpunt Altena een les aanvragen van Lizzy van Pelt. Rijmen met een echoput, woorden opschrijven rondom een onderwerp en daarmee gaan rijmen en zo heb je ineens een gedichtje. Rijmschema's ABBA en ABAB toepassen, ervaren dat gedichten een ritme hebben, spelen met taal en ook luisteren naar de zo leuke gedichten die Lizzy heeft geschreven.
De slotopdracht bestond uit het maken van een boekomslag passend bij ofwel je gedicht ofwel een ander boek.
Heerlijk uurtje op een andere manier met taal bezig zijn en voor ons leuk om te zien welke dichttalenten we in de klas hebben. Dank je wel Lizzy!

Klassenchallenge
Het thema van de Kinderpostzegelactie was 'Geef meer kracht'. Alle deelnemende scholen kregen het boek 'Superkrachten voor je hoofd' en de bijbehorende Superkrachten-klassenchallenge met klassenposter. Leerlingen trainen en ontdekken op eigen wijze hun superkrachten, bijvoorbeeld vaardigheden die de kinderen helpen bij het ‘temmen’ van de drukte in hun hoofd en het bewust ‘richten’ van positieve aandacht. 
Na de Cito tijd gaan we hiermee aan de slag. De kinderen zijn nu al de beloning aan het bedenken voor als ze de challenge gehaald hebben. Van alle ideeën hebben we er ook een paar geschrapt, anders raken de superkrachten in ons hoofd compleet overspannen! Er blijft genoeg leuks over waaruit we met elkaar een keuze kunnen maken.

Eigen laptops!!
Vorige week vrijdag kwam een lading nieuwe Chromebooks binnen. Wij merken dat kinderen ze steeds vaker gebruiken voor het digitaal oefenen van van alles, het werken aan verhalen en projecten, waardoor er wel eens een tekort was.
Nu rijden wij iedere ochtend 'onze eigen kar' naar de klas waardoor ieder kind een 'eigen' laptopje heeft waar het dan ook heel goed voor moet zorgen. Door nummering weten wij precies wie voor welke laptop verantwoordelijk is.
De verleiding voor sommige kinderen om de hele dag achter het scherm te kruipen is groot, maar daar letten wij op en ook kijken wij wel eens mee om te zien waar ze mee bezig zijn.
Wij zijn er erg blij, het is zo handig!
Niet alleen wij zijn verwend, ook voor de andere groepen is er een flinke aanvulling gekomen. Voorlopig hebben we even genoeg en dat is heel fijn.

Cultuurproject
Volgende week maandag starten we met het nieuwe cultuurproject. Wij hebben in een Parrobericht een oproep gedaan om wat "knustelbaar" afval mee te laten nemen. Tot nu toe hebben wij een week lang een tas bij de jassen zien staan, waar de eigenaar zich dood voor schaamde 'want het was te veel' en een andere leerling die met uitgestrekte arm heel vies kijkend een vuilniszakje mee naar binnen nam (zat niets vies in :)). Wij hopen dat er de komende week wat meer de klas in komt, anders hebben wij een totaal andere superkracht in ons hoofd aan het werk te zetten!

Fijn weekend!
Jakobien, Roos en Carien












Tel.: 0183 - 303 349
info@bsoudendijk.nl