Belangrijke data:
Vrijdag 25 februari: start voorjaarsvakantie
Maandag 7 maart: school begint weer; luizencontrole
Week 12: Week van de lentekriebels
22 maart: lenterapport mee naar huis
Week 13: rapport-/voortgangsgesprekken
23 maart: ouderavond leren leren
De maatregelen zijn weer verder versoepeld waardoor weer veel meer mogelijk is en daar zijn wij blij mee. Er kunnen weer plannen gemaakt worden voor allerlei activiteiten die het schooljaar zo leuk en bijzonder maken. Denk aan het schoolkamp en kleuterfeest!
Voor het schoolkamp hebben we al een goede en leuke ploeg samengesteld en wij komen op 8 maart voor een eerste overleg bij elkaar. Heerlijk om weer naar al dit soort dingen te kunnen uitkijken!
Vorige week is er een Parro-bericht gestuurd over de ouderavond leren leren op woensdag 23 maart. Wij hebben met de NPO-gelden naast allerlei andere dingen, ingezet op leren leren en daarop aansluitend eigenaarschap & motivatie. Belangrijke zaken die verder gaan dan alleen het schoolse leven. Wij merkten dat de kinderen hier nog een slag konden maken, om verder te komen zal je toch moeten weten hoe je moet leren, maar ook dat ouders het lastig vinden om in te schatten wat nu wel of niet van hun kroost gevraagd kan, mag en moet worden. Dit jaar pakken we de basis aan, het leren leren, om daarna door te gaan met eigenaarschap en motivatie. Wij worden hierin getraind door het CED.
Omdat wij dit een belangrijk onderwerp vinden en dit nu al zicht- en voelbaar is binnen de school, is het goed om ouders hierin mee te nemen. Wij hopen echt van harte dat zoveel mogelijk ouders komen van groep 1 tot en met 8!
Na een wat rustiger tijd dan voor de vakantie, was het toch nog allesbehalve als vanouds. Wij merken dat het vele schakelen, kinderen die thuis zijn et. etc. ons allemaal toch meer vermoeit dan gedacht. Voor ouders zal dit niet minder zijn. Heerlijk dat we nu weer een weekje vrij hebben om de batterij weer een beetje op te laden. Hopelijk gaat de zon iets meer schijnen en razen de stormen voorbij ons land.
Wij wensen jullie allemaal een heerlijke week, thuis, op de latten, in de zon, maakt niet uit waar, als het maar goed is! Geniet!
En toen vond ik een monster……
De afgelopen weken stonden monsters en dinosaurussen centraal tijdens onze lessen.
En hoe kun je kinderen gemotiveerd krijgen? Door ze zelf het thema te laten kiezen…. Zelfs de juffen konden er nog het nodige over leren. De kinderen gaven ons de tip om de dinosaurusnamen maar op te schrijven, omdat wij ze toch niet konden onthouden!! Ja, juffen weten ook niet alles!!! Ons tentje met bed, nachtkastje, griezelboek -en met monsters beplakt- was een groot succes en daar hebben de kinderen veel in gespeeld. Het namaken van dinosaurussen op het kralenplankje was ook net even anders dan anders en spelen met de dinosaurussen sloeg ook aan. En natuurlijk is er ook weer het nodige geknutseld, zo hebben ze o.a. per groepje één groot monster gemaakt. Daar was het nodige overleg voor nodig. Welke kleuren nemen we? Liggend of staand? Enz. enz. Uiteraard zijn er weer de nodige kleuterboeken over monsters en dinosaurussen voorgelezen.
En ondanks dat de kinderen weten dat monsters niet bestaan, konden zij ze heéél goed uitbeelden…… Achter een laken, met het licht van een bouwlamp erop gingen ze helemaal los. Tot slot hebben alle kinderen, verkleed als echte paleontoloog, een versteend dino-ei mogen openen. Dat was het allerleukste! De rest van de foto’s kunnen de ouders van de kleuters weer vinden op Padlet.
Kleuterfeest
Op dinsdag 24 mei vieren wij ons jaarlijks terugkerende kleuterfeest. Om dit feest wederom tot een groot succes te maken zijn wij op zoek naar ouders die ons willen helpen met de voorbereidingen en op de dag zelf. Heeft u tijd en zin? We horen het graag.
Nieuwe leerling
Niek de Haas wordt bijna 4 jaar en is momenteel aan het wennen in groep 1-2a. Voor Niek is de school niet helemaal nieuw, want zijn grote zussen (Lise groep 4 en Fenne groep 6) zitten al bij ons op school. Wij wensen hem een fijne tijd toe op Basisschool Oudendijk!
Fijne vakantie, Willemien, Petra, Sjanie en Ingrid
Project
De afgelopen weken hebben we gewerkt aan het project 'beeldende vorming en duurzaamheid'. We hebben kennis gemaakt met het werk van beeldhouwster en schilder Niki de Saint Phalle. Haar kleurrijke, uitbundige en vrolijke figuren spraken de kinderen erg aan. Van papier uit de papierversnipperaar hebben we nieuw papier geschept en klei gemaakt. Deze werkstukken gaan we de komende week nog schilderen op de manier van Niki.
Bouw
Om kinderen effectief te ondersteunen bij het leesproces, gebruiken wij het online programma Bouw. Indien nodig, kunnen kinderen van groep 2 t/m 4 hiermee werken thuis en op school. Dit is voor ouders en kind heel intensief. Het is een programma voor echte doorzetters! Jinthe is zo’n doorzetter. Ze is erg blij met haar Bouwdiploma en met haar cito uitslag voor lezen.
Gefeliciteerd, Jinthe!
Schoolkrant
In de bijlage zitten deze week onze verhaaltjes. De kinderen zijn een dier kwijt en willen het graag terug. Ze hebben een oproep geschreven die ze huis-aan-huis zouden kunnen verspreiden.
Veel leesplezier!
Fijne vakantie.
Roos en Ria
Cultuurproject Beeldende Vorming in het teken van duurzaamheid en klimaat
We hebben tijdens de lessen uitgebreid gesproken over plastic soep. Gedurende deze periode hebben we ‘schoon’ plastic verzameld en daar vervolgens weer wat nieuws van gemaakt. Met de plastic creaties heeft iedereen vervolgens een stripverhaal bedacht. En zo gebruiken we het plastic dus nog een keer. Verder hebben we geleerd over groente en fruit uit Nederland en groente en fruit uit andere landen en zijn we ons ervan bewust geworden wat voor weg deze producten afleggen voor ze op ons bord komen.
Bezoek woon-werkboerderij Kraaiveld
Op dinsdag 22 februari zouden wij een bezoek brengen aan boerderij Kraaiveld. Dit uitje is in het kader van het cultuurproject over klimaat en duurzaamheid en over het zelf verbouwen van voeding en het eten van streekproducten. Helaas is ook deze keer ons uitstapje uitgesteld. Door stormschade op landgoed Kraaiveld was het erg lastig om ons te ontvangen. Na de voorjaarsvakantie op 10 maart doen we een nieuwe poging.
Valentijnsdag
In de groep bleef het op maandag best rustig met briefjes en dergelijke. Maar een dag later hadden we "Valentijns" dag. In tweetallen gingen de kinderen aan de slag met het oplossen van verschillende rebussen. Alle puzzels hadden te maken met Valentijnsdag. Gezellig om op een andere manier met spelling bezig te zijn. Tijdens de nabespreking bleek dat iedereen behoorlijk goed gepuzzeld had en best wel veel wist over deze speciale dag.
Boekendoos
Alle boekendozen zijn deze week ingeleverd en wat zijn de kinderen creatief aan de slag gegaan! Er is thuis hard gewerkt en de resultaten zijn geweldig. Met spanning wordt er al weken uitgekeken naar het moment dat ze bij elkaar kunnen gaan horen en zien welk boek ze gelezen hebben en of ze het zelf ook willen gaan lezen. Na de vakantie zullen we alle boekendozen nog een tijdje tentoonstellen in de gang.
Cito toetsen
De afgelopen maand hebben we weer flink wat toetsen afgenomen. Alle resultaten hebben we tijdens de studiedag naast elkaar gelegd en geanalyseerd. Naar aanleiding hiervan zullen er eventueel aanpassingen worden gedaan in het aanbod van lesstof aan uw kind. Bij grote veranderingen nemen we snel contact met jullie op. Tijdens de volgende rapportgesprekken lichten we graag het een en ander toe. Wist u dat kinderen tijdens het rapportgesprek aanwezig mogen zijn?
Dramalessen
Om de twee weken op maandag hebben we dramales. Deze lessen worden verzorgd door Sophie. Met elkaar doen de kinderen allerlei bewegingsoefeningen, maar ook samenwerkopdrachten. De laatste paar keer werkten de kinderen samen aan een toneelstukje over het lelijke kleine eendje. Vandaag hadden we een leuke balansoefening. Dat was in het begin best lastig maar toen het duidelijk was stond er ineens een geweldige groep kinderen in een heus spiegelbeeld. voor ons.
Voor nu wensen we jullie een hele fijne voorjaarsvakantie.
juf Jetske en juf Annelies
Studiedag
Vorige week hebben wij een studiedag gehad. Tijd om de Citoresultaten van de kinderen te analyseren: waar vallen ze op uit? Groeien ze voldoende of juist niet? Wat beteken dit alles voor het aanbod en de aanpak in de komende periode? Natuurlijk zien en weten wij al heel veel van de kinderen, maar het is ook goed om te kijken naar wat de kille cijfers ons zeggen. Natuurlijk zullen wij ook met de kinderen om de tafel gaan zitten, zodat zij weten wat goed gaan en wat minder en wat ze zelf en wij samen daaraan kunnen doen. Eerst moet ons werk helemaal klaar zijn, dus de gesprekken zullen na de vakantie zijn. De welbekende grafieken worden met het rapport meegegeven.
VO-adviezen
Afgelopen week hebben de kinderen in groep 8 hun definitieve schooladvies gekregen. Een spannend en ook feestelijk moment. Toch weer een mijlpaal waar we bij stil moeten staan.
Wij hebben ons best gedaan om iedereen een passend advies te geven, wat soms nog best even lastig was,
Hoe dan ook, het is geen eindoordeel, maar juist kinderen op de juiste tree van de ladder zetten die zij verder zelf gaan beklimmen. Hoe hoog ze komen? Dat ligt nog allemaal open!
In april maken ze de Eindtoets en dan is het in sommige gevallen nog mogelijk om het advies naar boven bij te stellen. Daar moeten we in ieder geval wel naar kijken.
Wij zijn trots op de kinderen, we zien dat ieder zo zijn of haar geheel eigen route heeft en wij hebben er alle vertrouwen in dat ze die ladder goed gaan beklimmen.
Volgende maand kunnen zij zich gaan inschrijven op de VO-school van hun keuze. Op de sites van de scholen staat wanneer de inschrijfdagen zijn en wat ze mee moeten nemen.
Zijn we nu dan klaar? Nee, zeer zeker niet! Er valt richting Eindtoets nog het nodige te doen, zo blijkt ook uit de analyses. We gaan er nog even flink tegenaan een daarna kunnen we gaan werken aan een geweldig afscheid!
Cultuurproject
Na een inleidende les over wat duurzaamheid is en wat wij daar zelf aan/mee kunnen doen, hebben we ook gekeken naar werk van verschillende kunstenaars. Alles is gemaakt met afval. Er zitten echt juweeltjes tussen. Eén daarvan is Angela Pozzi.
Na dit alles moesten de kinderen in tweetallen een collage maken met afbeeldingen van wat wel duurzaam is en wat niet. Sommige koppels zagen overal van alles, andere kwamen hadden er toch wat meer moeite mee. Na de collage moest er een ontwerp gemaakt worden van het door hen te maken kunstwerk: wat gaan we maken en wat hebben we daardoor nodig? Het kunstwerk moet een boodschap in zich hebben die later ook op creatieve wijze in taal wordt weergegeven als een soort onderschrift. Er zijn heel veel verschillende ideeën en wij zijn enorm benieuwd naar de eindresultaten!
Een eigen nieuwsrubriek
Sinds afgelopen vrijdag hebben wij een heuse nieuwsrubriek. Iedere vrijdag wordt de week doorgenomen met nieuwtjes over de groep en/of de hele school. De redacteurs mevrouw RTL Boulevard en mevrouw Dit was het nieuws, hebben er iets heel leuks van gemaakt. Input kan door alle kinderen worden aangeleverd en dan maken zij de keuze om het wel of niet te gebruiken.
Een leuke afsluiting van de schoolweek!
4-mei herdenking
Zoals in een eerder Parro-bericht aangegeven is het dit jaar onze beurt om het programma van de 4-mei herdenking in te vullen. Deze herdenking is in de Hervormde kerk in Woudrichem. Wij zijn al druk bezig met het maken van een mooie opzet en als alles rond is, gaan wij met de kinderen liedjes oefenen, dichten etc. etc. Wij hopen dat een flink aantal kinderen aanwezig kan zijn, ook al is het vakantie. Zij spelen een essentiële rol. Binnenkort zullen wij inventariseren wie aanwezig kan zijn.
Spreekbeurten
Vanaf maandag 14 maart beginnen wij weer met de spreekbeurten. Eerst iedereen van groep 8 en dan de kinderen van groep 7. In Classroom is de lijst van wie wanneer aan de beurt is te vinden als ook een handreiking voor hoe je een spreekbeurt kunt opbouwen.
Het is de bedoeling dat kinderen een onderwerp kiezen waar ze meer over te weten willen komen, dus waar ze zelf wat van leren. De fase van de kat als huisdier en hoe je die verzorgt zijn we voorbij, hoe aandoenlijk ook.
Ze moeten goede informatie zoeken, dit alles ordenen tot een logisch verhaal en presentatie en dat alles dan weer goed vertellen aan de klas. Er gaat dus wel wat werk en oefening in zitten!
Wij kijken ernaar uit!
Geniet van een lekkere vakantieweek!
Jakobien, Roos en Carien