Belangrijke data:
16 februari: ALV over statutenwijziging i.v.m. nieuw bestuursmodel
23 februari: laatste werkdag en afscheid van juf Ria
24 februari: VRIJ, begin voorjaarsvakantie
14 maart: studiemiddag over schoolplan; kinderen vrij
16 maart: volgende Nieuwsflits
Wij weten het allemaal: mensen vinden soms een nieuwe werkkring, gaan met pensioen of gooien hun leven helemaal om. Ook wij ontkomen daar niet aan en nu is het juf Ria die na bijna 43 jaar hier werkzaam te zijn geweest, met pensioen gaat. Natuurlijk laten wij dat niet onopgemerkt voorbij gaan, op 23 februari zetten wij Ria in het zo welverdiende zonnetje!
Gisteren hebben wij met het team gezellig onder en met elkaar, Ria alvast uitgezwaaid. Ons eigen moment. Een lach, een moment van ontroering, herinneringen ophalen en vooral het dierbare koesteren van vele mooie momenten met elkaar.
Zoals gezegd gaan we volgende week donderdag nog een feestje vieren, maar wij kunnen nu alvast zeggen: heel veel dank voor alles wat je voor de kinderen, de collega's, de school, de ouders en alle projecten waar je aan verbonden was, hebt gedaan!! Allemaal met grote inzet en betrokkenheid en alleen al daarom van grote waarde voor allen. We gaan je allemaal missen!
Nu is het bijna tijd om te gaan genieten van tijd voor jezelf en samen met jouw man. Maak er een mooie tijd van, geniet van het feit dat de tijd er is om dat te doen wat je zo graag wil doen!
Uiteraard staan de deuren hier altijd voor je open! Het ga je goed!
Op woensdag 1 februari hebben wij een gezellige en goed bezochte peuterochtend gehad. Kinderen namen hun knuffels mee om te laten behandelen op de Eerste Hulp ruimte, anderen vonden het tijd voor een algehele check-up en zo werd het thema ziekenhuis een mooi speel- en leerproject.
Er was genoeg tijd om te spelen, te kijken, vragen te stellen aan de juffen en vooral ook om het gezellig te hebben met elkaar.
De inwendige mens werd ook feestelijk verzorgd, het zijn die kleine dingen die ertoe doen.
Dank je wel Marianne, Elly en iedereen binnen school die voor de gezellige ochtend hebben gezorgd.
Op 6 juni gaan wij de laatste peuterochtend van dit schooljaar houden!
Volgende week vrijdag begint de voorjaarsvakantie, de kinderen zijn dus die dag al vrij. Een aantal gaat heerlijk naar de sneeuw of naar de zon en kunnen vrijdag dan al op pad, dat is vaak handig en prettig. Anderen blijven lekker een weekje thuis en gaan wat gezellige dingen doen, logeerpartijtjes houden, dagtripjes etc.
Hoe dan ook, wij wensen jullie nu alvast een lekkere vakantieweek toe en tot 6 maart!
Project ziek zijn en beter worden
Deze week was de laatste week dat wij over dit onderwerp hebben gewerkt. Het was een leuk thema met heel veel mogelijkheden. Het bezoek van Rudolf (de vader van Sebas en Resa) met een echte ambulance was toch wel één van de hoogtepunten. Rudolf heeft ons al de apparatuur uit de ambulance laten zien, er uitleg bij gegeven en ook werd er bij enkele kinderen hun bloeddruk gemeten, hartslag gecontroleerd enz. enz. Allemaal heel indrukwekkend, erg leerzaam en spannend! Rudolf hartelijk dank voor deze leerzame ochtend, kinderen en de juffen hebben er veel van geleerd en ervan genoten!!
Voorstelling Sophie
Afgelopen maandag heeft Sophie een voorstelling gegeven n.a.v. het boek Maximiliaan Modderman. De kinderen hebben enorm genoten en leuk meegedaan. Sophie het was weer geweldig, hartelijk dank!!!
Muziek en beweging
De afgelopen 2 weken hebben de kinderen dansles gehad van juf Lennie (YEPFORKIDZ.NL). Dansen op verschillende soorten muziek met daarbij verschillende bewegingen. Heerlijk, de kinderen vonden het geweldig. Maandag gaan wij weer met haar dansen.
Kanjer
Volgende week wordt “kanjerweek” en dan zullen onze lessen dus in teken staan van Kanjer, onze sociaal emotionele lesmethode. We zullen weer de nodige lessen geven die als doel hebben goed met elkaar leren om te gaan, voor jezelf leren opkomen, problemen leren oplossen enz. enz.
Welkom
Vorige week hebben wij James Zuiddam mogen verwelkomen in groep 1/2a. Wij wensen hem een fijne schooltijd toe op onze school!!!
Gevraagd
Na de voorjaarsvakantie wordt ons “ziekenhuis” omgetoverd tot bloemenwinkel. Hiervoor zijn wij nog op zoek naar spulletjes om deze winkel in te richten. Dus hebben jullie oude bloempotjes, vaasjes, plastic bloemen enz. enz., wij hebben ze graag voor onze winkel!!!
Kleuterfeest
Dinsdag 16 mei vieren wij weer ons jaarlijks terugkerende kleuterfeest. Om deze dag tot een succes te maken, zijn wij op zoek naar ouders die ons willen helpen met de voorbereidingen en op de dag zelf. Dus heb je tijd en zin? Dan kun je dit aangeven door je naam in te vullen op de lijst in het kleutergebouw.
Prettig weekend, de kleuterjuffen,
Ik schrijf nu mijn laatste bericht in de Nieuwsflits.
Het zijn spannende dagen voor de kinderen. Ze weten dat ik wegga en dat Melanie komt, maar het is ook een onzekere tijd. Het zal zeker in het begin even wennen worden. Daarna zal het al snel vertrouwd aanvoelen, want kinderen zijn erg flexibel en ik heb alle vertrouwen in Melanie.
Het Land van Grijs.
Ieder jaar geef ik les over het Land van Grijs. In dat land is alles grijs en mogen de kinderen niets kiezen. In ons land wel. Daarom kan een kind een broek met bloemetjes aan hebben, die een ander kind niet mooi vindt. Dan zeggen we altijd “We leven niet in het Land van Grijs!” Zo ook met de keuze van het speelgoed of iemands kapsel. Wij mogen kiezen wat we mooi vinden en een ander hoeft dat niet mooi te vinden. De discussies die we daarbij hebben zijn altijd heel leerzaam.
Hucklebuck
Een oude juf, die veel van muziek houdt, gaat nu weg. Samen met de kinderen hebben we nog een oude dans geoefend namelijk de Hucklebuck. Het Brabants feest-fenomeen Benno van Vugt heeft deze dans dit jaar weer onder de aandacht gebracht. Het dansen in de maat en het onthouden van de volgorde van de pasjes valt niet voor iedereen mee, maar het is een gezellige activiteit.
Flieh, Flai
Tot slot wil ik nog de tekst van een liedje typen, dat ik vaak op het kamp, tijdens een wandeling of in de bus met de kinderen zong. Ik verwacht dat oud-leerlingen het ook nog kennen.
Flieh! Flai! Flieh, flai!
Flieh, flai, floh! Fiste!
Coumeladi, coumeladi, coumeladi, fiste!
O-ne-no-ne-no-ne fiste!
Ine mine dessamine oeha poea de mine!
Dessamine, salomine, oena poea!
Biblidiodedode, bobobedidedade, wadashedidedade, ts en toe.
Vooral die laatste zin was heel moeilijk om na te zeggen.
Iedereen bedankt voor het vertrouwen en het fijne contact.
Fijn weekend,
Juf Willemien en juf Ria
Poëziedagen/ Nationale Voorleesdagen
We zijn tijdens de poëziedagen in de klas veel bezig geweest met poëzie. Zo hebben we ons een voorstelling gemaakt van “de blauwbilgorgel”. Zowel op het platte vlak als gemaakt van klei. Zie ook de foto’s.
We hebben ook een escaperoom gedaan, waarbij we in groepjes zo snel mogelijk vragen moesten beantwoorden over verschillende gedichten in de klas.
Verder hebben we een poëzieles gehad met de vader van juf Annelies. Hij heeft de kinderen op verschillende manieren naar gedichten leren luisteren en kijken. Daarbij deden we soms verrassende ontdekkingen. Als eindopdracht heeft iedereen zelf een gedicht geschreven. De gedichten zijn erg leuk geworden en zijn als bijlage toegevoegd. We wensen jullie veel leesplezier.
De blazersklas
Inmiddels zijn we weer een paar weken en blazers lessen verder. De kinderen hebben veel bijgeleerd en in die korte tijd hebben ze ook geleerd om met elkaar liedjes te spelen. Ze kunnen niet wachten om die ook aan jullie te laten horen. We hopen jullie allemaal morgen op vrijdag 17 februari te zien bij het afsluitende concert van 13:00 uur -13:45 uur. De kinderen kijken er naar uit!
Cito’s
In de afgelopen weken hebben we heel wat toetsen gemaakt. Wij als leerkrachten hebben alle resultaten verwerkt en gaan aan de slag met het maken van nieuwe plannen. Voor sommige kinderen betekent dit wat extra ondersteuning en voor anderen juist wat meer uitdagend werk. Indien er een grote wijziging plaats vindt zullen we jullie natuurlijk op de hoogte stellen.
Mindset
We zijn gestart met lessen in mindset. Hier zullen we de komende weken nog verder mee aan de slag gaan. De kinderen leren tijdens deze lessen alles over een growth mindset (growie) en een fixed mindset (fixie) en ze leren ook hoe hun eigen mindset is. We hebben het over de leerkuil, makkieland, jouw kwaliteiten/talenten en nog veel meer. Het doel hierbij is om inzicht te geven en te werken naar een groeimindset. Dit helpt bij kinderen (en volwassenen) om uitdagingen die je tegenkomt aan te kunnen gaan en draagt ook bij aan het zelfvertrouwen van de kinderen.
juf Jetske en juf Annelies
De eerste stappen naar het VO worden gezet!
Vorige en deze week zijn de gesprekken geweest, waarin de kinderen hun definitieve schooladvies voor het VO hebben gekregen. Sommigen wisten het eigenlijk wel, anderen waren doodzenuwachtig en weer anderen moeten zich nog een beetje verdiepen in de richtingen die er allemaal zijn. Bij de gesprekken gebruikten we alleen al daarom een poster waarop alles duidelijk uitgelegd stond (was ook al eerder in de klas besproken), maar vooral ook dat er zoveel wegen zijn om te bewandelen naar datgene wat ze later willen gaan doen. Dit advies is geen eindpunt, maar juist een volgende stap naar en mooie toekomst. Zij moeten nu alle kansen grijpen en de bij hen passende weg zoeken, hoe mooi is het dat ze het voor een groot deel helemaal in eigen hand hebben!
Iedereen was blij met het advies, ze kunnen allemaal naar de school die ze uitgekozen hebben en hoe leuk is het voor ons om blije kinderen het lokaal uit zien lopen om een verplicht feestje te gaan vieren, want dat hadden ze verdiend!
Begin maart zijn de inschrijfdagen op de VO-scholen. Op school liggen wat inschrijfformulieren, maar ze zijn ook van de websites van de scholen te downloaden. Kijk goed naar wat meegenomen moet worden, naast het adviesformulier. Als wij nog wat moeten invullen, dan is dat uiteraard geen probleem.
Is het nu klaar? Nee, nee! Wij werken nog hard door om alle leerdoelen te bereiken en om goed voorbereid aan de IEP-toets te beginnen. Daar nog één keer knallen en bevestigen wat ze allemaal in hun mars hebben!
Daarna gaan we richting afscheid, maar dat is voor véél later...!
Cito's, cito's, cito's!
De middentoetsen zitten er weer op. Voor groep 8 de laatste keer, voor groep 7 nog even niet. Kinderen vinden het altijd weer spannend en wij eigenlijk ook. Heeft dat wat wij gedaan hebben een positief effect op het leren van de kinderen gehad? Welke doelen zijn wel of nog niet behaald? Hoe gaan wij er samen met de kinderen voor zorgen dat doelen worden behaald, wat gaan zij doen en hoe en wat gaan wij doen en hoe?
Wij hebben gelukkig veel groei gezien, hier en daar mag dat nog wat meer zijn, maar dat gesprek gaan wij met de kinderen voeren. Zij weten vaak zelf al heel goed wat goed ging en wat iets minder en waar dat dan aan ligt. Dat inzicht in product én proces is mooi en een goede basis om op verder te gaan.
Er is hard gewerkt en nu kunnen we zo langzaam aan weer overgaan op het normale ritme, ook wel weer fijn.
Voorleeswedstijd!
Na het winnen van de voorrondes op school, heeft Senne de school vertegenwoordigd bij de wedstrijd in de Bibliotheek waar 9 andere scholen ook aan deelnamen.
Het was een waar voorleesfeest! Er werd echt goed voorgelezen, de zaal zat vol met trotse ouders, vrienden, vriendinnen, klasgenoten, juffen en meesters. De trots was terecht!
Ook wij waren natuurlijk apetrots op Senne. Ze heeft het echt heel goed gedaan, onze topper!~Doodzenuwachtig voordat ze op moest, maar ineens stond ze er en las ze krachtig, leuk en goed voor. Wat knap!
De wedstrijd is gewonnen door een andere school, maar wij denken dat iedereen het daar mee eens was. Senne is gewoon tweede geworden met 8 andere kinderen. Prachtig resultaat.
Het was heel leuk dat veel klasgenoten erbij waren met aanmoedigingsposters en bloemetjes. Het was zo een gezellige avond met elkaar!
Eigenaarschap en motivatie
Zoals jullie weten, werken wij als school aan dit thema. Hier gaan de teamtrainingen ook over.
Eigenaarschap en motivatie hebben onder andere te maken met het zelf vaststellen van kwaliteitsaspecten, waar moet iets aan voldoen wil het goed zijn en waardoor dus het leerdoel behaald kan worden. Wat vinden wij (de kinderen) daarvan? Zij gaan hierover met gemaakt werk met elkaar in gesprek. Dat is heel mooi om te zien: ze nemen het serieus en zijn betrokken.
Vanaf dat moment hebben zij vanuit het leerdoel een eigen meetlat vastgesteld in een rubric en weten wat ze moeten doen om bijvoorbeeld een som, een stelopdracht of wat dan ook, aan de normen te laten voldoen.
Het is zeker niet makkelijk en het vraagt oefening en van daaruit steeds weer een stapje zetten, maar dat het iets van henzelf is heeft al een positief effect op de leer- en werkhouding.
Wij hebben er nu eentje gemaakt voor een stelopdracht en een voor het maken van een taalles in het schrift.
In het begin een intensief iets, maar geweldig om te zien hoe ze dit oppakken!
Ook wij zijn nog lang niet uitgeleerd, gelukkig maar!
Verkeersquiz!
Wat een geweldige verrassing vorige week woensdag: de verkeersquiz gewonnen en door naar de finale! Tot op het laatste moment was het nog niet helemaal duidelijk, dus ze waren zelf ook een beetje beduusd.
Op school aangekomen, zagen wij bedrukte gezichten en zeiden ze dat ze laatste geworden waren. Nou zou dat wel heel jammer geweest zijn, maar op winst was op basis van eerder jaren eerlijk gezegd niet gerekend! Zo zie je maar: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst! Het is er alleen maar beter op geworden.
Gisteren was de finale....
Alle rijders, heel veel dank voor jullie hulp, zonder jullie hadden wij daar niet eens gestaan
Valentijnsklassenlunch
Spreekbeurten
Vorige week hebben alle kinderen ingetekend op de spreekbeurtenlijst. Wij beginnen op de vrijdag na de vakantie. Eerst zijn alle leerlingen van groep 8 aan de beurt, zodat zij klaar zijn voordat alles rondom Eindtoetsen en afscheid gaat beginnen. Groep 7 kan dan ook even bekijken wat de bedoeling is.
In Classroom hangt de lijst en daar is ook een document met tips voor hoe je een spreekbeurt maakt te vinden
Het is de bedoeling dat de kinderen vertellen over een onderwerp waar ze zelf nog niet vanaf weten, maar wel nieuwsgierig naar zijn. Ze moeten dus op onderzoek en het resultaat daarvan gaan ze aan de klas vertellen. Houd het onderwerp overzichtelijk (niet te groot en niet te klein), zodat je wat dieper op iets in kunt gaan. Filmpjes mogen natuurlijk vertoond worden, maar ze mogen de spreekbeurt niet overnemen, iets wat wij steeds vaker zagen gebeuren in voorgaande jaren.
Wij zijn heel benieuwd naar alles wat zij ons gaan vertellen. Wij hebben vaak heel geboeid zitten luisteren en ook nog het nodige geleerd!
Succes!
Een heel goed weekend en alvast een heerlijke voorjaarsvakantie!
Jakobien, Roos en Carien