4 november: start actie schoenendoos (nadere info volgt direct na de vakantie)
5 november: start schooljudo (zes weken op dinsdag)
11 november: peuterochtend
14 november: Nationaal Schoolontbijt
19 november: herfstrapport mee naar huis
De donkere dagen zijn in aantocht en dan is het heel belangrijk dat je goed zichtbaar bent in het verkeer. Doe jullie voordeel met onderstaande tips!
1. Zet je fietslicht aan
Meedoen is makkelijk! Een handige cue is de straatverlichting. Staat deze aan? Dan is het tijd je fietsverlichting aan te zetten. Ook bij regen of mist is verlichting verplicht.
2. Check je fiets
Is de fietsverlichting en -reflectie in orde? Je controleert het gemakkelijk met de VVN Fietscheck. Is je verlichting kapot? Repareer het zelf of breng je fiets naar de fietsenmaker, zodat je weer veilig onderweg kunt. Zie ook dit filmpje over de fietscheck: https://www.youtube.com/watch?v=9KR7ZeJuxmM&list=PLJsvxUZYAjK-3yrq2Bgg9riuWC_zwDGuB&index=2
3. Val op met je kleding
Bij regen, schemering en in het donker valt felle of lichtgekleurde kleding het beste op. Reflecterende strips helpen ook om beter op te vallen. Lees alle tips.
TIPS VOOR GOEDE FIETSVERLICHTING
Iedereen is medeverantwoordelijk voor een veilig verkeer. Daar hoort een goed werkende fiets bij. Scholieren hebben daar soms wel wat hulp bij nodig. Hieronder staan de regels waaraan fietsverlichting moet voldoen. Helpen jullie om dit bij de scholieren onder de aandacht te brengen?
WIST JE DAT?
Op school zijn we dit jaar gestart met een nauwere samenwerking met de jeugd gezondheidszorg.
MAZL staat voor: Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen. MAZL is ontwikkeld om oprechte aandacht te geven vanuit zorg voor iedere leerling die afwezig is door ziekte door alle professionals die hierbij betrokken zijn.
Samen onderzoeken wij of er aan school gerelateerde oorzaken voor het ziekteverzuim zijn en hoe de school kan ondersteunen om leerachterstanden te beperken.
Indien nodig vraagt de school de JGZ-professional om advies of er wordt een MAZL-consult aangevraagd voor leerling en ouders. Het consult wordt uitgevoerd door de jeugdarts. De jeugdarts heeft daarbij de rol van adviseur, niet van controleur.
De jeugdarts bespreekt de gezondheidsklachten en redenen van het ziekteverzuim, onderzoekt de leerling zo nodig en bepaalt samen met de leerling en de ouders de gewenste begeleiding of zorg.
Een MAZL-consult is vertrouwelijk; de jeugdarts koppelt inhoudelijke informatie alleen met toestemming van leerling en ouders terug aan de school.
Na afloop van het MAZL-consult levert de jeugdarts, in samenspraak met de leerling en de ouders, input voor een plan van aanpak.
Indien het ziekteverzuim onnodig voortduurt, vraagt school de leerplichtambtenaar om mee te denken.
Een beetje in het verlengde van het voorgaande..
We kennen het allemaal: het wordt wat kouder en donkerder en dan is het verleidelijk om net nog even wat langer te blijven liggen; gewoon ouderwets door de wekker heen slapen kan natuurlijk ook. Alles heeft wel hetzelfde resultaat: te laat komen en dat zien wij de laatste tijd helaas wat te vaak gebeuren.
Vervelend voor de kinderen, want die komen binnen in een klas waar de dag al opgestart is en om deze zelfde reden is dat ook storend voor de juffen.
Het zou fijn zijn als iedereen al op school is voordat de bel gaat en mocht het een keertje niet lukken, zorg dan dat je je kind stil de klas binnenbrengt, de uitgebreide uitzwaairituelen zijn dan voor een andere keer!
Wekker wat eerder af laten gaan en/of met geluid op standje megafoon, dan moet het goed komen!
De vrije zaterdag, iedereen heeft een drukke werkweek achter de rug, kinderen moeten al dan niet sporten, maar dan toch is een grote groep ouders en collega’s op school te vinden om allerhande klussen uit te voeren! Geweldig en wat zijn wij hier blij mee!👌
De klussenlijst was lang en bijna alles is in drie uur gedaan!
Tussendoor natuurlijk ook tijd voor een kop koffie met taart en zo leren we elkaar meteen ook eens op een iets andere manier kennen.
Lieve ouders, heel veel dank, jullie hebben ons geweldig geholpen!
In het voorjaar hebben we de tweede klussenochtend en ook daar maken we weer iets moois van!
De eerste periode zit er alweer op! De kinderen zijn nu toch wel goed gewend aan alles, het loopt lekker en het is gezellig in de klassen, maar we zien ook dat de kinderen best een beetje moe zijn. Het is altijd wat die eerste paar weken.
Nu heerlijk genieten van een vrije week. Uitslapen, leuke dingen doen, lekker niets doen, alles wat helpt om uit te rusten en de batterij weer op te laden!
Fijne vakantie allemaal!
Kinderboekenweek
De afgelopen weken heeft de Kinderboekenweek, met het thema lekker eigenwijs, centraal gestaan tijdens onze lessen. Er is heel veel voorgelezen, er zijn extra taalspelletjes gedaan en de kinderen mochten zelf tijdens het werken kiezen uit een groot aantal werkjes waarmee zij aan de slag wilden.. Alle kinderen mochten ook om de beurt, op de stoel van de juf, hun lievelingsboek laten zien, erover vertellen en er vragen over beantwoorden. Best spannend, maar ze hebben het allemaal gedaan en ze vonden het erg leuk.
Bezoek van een ”echte” dierenarts.
Vrijdag 4 oktober was het weer dierendag. De kinderen mochten hun lievelingsknuffel meebrengen.
Annika, de moeder van Kjeld ( gr.3) heeft samen met de kinderen naar hun knuffels gekeken. Ieder kind kon samen met haar de klachten van hun knuffel bespreken en behandelen. Elk dier ging weer gezond naar huis. De kinderen vonden het erg leuk en interessant, ze hebben haar ook veel vragen gesteld. Tot slot heeft ze laten zien welke kleding je moet dragen als je een operatie ingaat. Iedereen kreeg een mondkapje of muts mee naar huis om thuis ook te kunnen opereren. Annika hartelijk bedankt!
Muziek en bewegen
Afgelopen weken hebben de kinderen op woensdagochtend les gehad in muziek en bewegen. De eerste les werd er bewogen op langzame en snelle muziek. Bij de tweede les ging het over instrumentale muziek en mochten ze zelf ook muziek maken op verschillende instrumenten. De laatste les ging over de emoties: blij, boos, verdrietig en bang. Wat voel je als je luistert naar bepaalde muziek en hoe ga je dan bewegen. De kinderen hebben enorm genoten van deze lessen.
Herfst
Deze week zijn wij van start gegaan met een project over de herfst. Wat gebeurt er in de natuur allemaal in de herfst…
Nieuwe leerlingen
Deze week hebben wij Jules Fermont kunnen verwelkomen in onze kleuterklas. Ook Maud v/d Vliet Is aan het wennen, zij wordt binnenkort 4 jaar en zal dan ook iedere dag te zien zijn in onze groep. Wij wensen hen een fijne tijd toe op onze school!
Gym
Na de herfstvakantie starten wij op woensdagochtend weer met de gymlessen in het gymlokaal.
De kinderen gymmen gewoon in hun ondergoed en op blote voeten. Trekken jullie je kind op woensdag makkelijke kleding aan?!
Absenten doorgeven.
4 jarigen zijn nog niet leerplichtig, maar wij zouden het fijn vinden als jullie het wel doorgeven als ze een dag thuis blijven. Bij de andere kinderen graag ook de reden van het absent zijn erbij zetten. Bedankt!
Fijne vakantie, Oumy en Ingrid.
Herfstvakantie! De kinderen hebben allemaal keihard gewerkt en zijn echt toe aan een weekje vakantie. Toch bleven ze tot de laatste schooldag actief en betrokken, bijzonder om te zien hoe snel het leren lezen gaat en hoe hard ze oefenen op het klokkijken. We starten na de vakantie met de judolessen van Hiro, hierin oefenen en praten we over normen & waarden en leren we over zelfbeheersing en discipline.
Naast de kinderboekenweek hebben we afgelopen weken gewerkt aan het drama project, hiervoor hebben ze een pollepel meegebracht. Iedereen is zo enthousiast aan de slag gegaan met die pollepel dat we nog een paar lessen door zullen werken aan ons minitheater. Over een poosje zullen jullie hier meer van zien en over horen!
Een fijne herfstvakantie allemaal!
Cultuurproject DRAMA
Eindelijk mogen we vertellen wat de pollepels met drama te maken hebben. In alle klassen zijn er verschillende poppenkastpoppen gemaakt die vervolgens een mooi toneelstuk konden uitspelen, uiteraard met veel drama. Hiervan zullen jullie een mooie compilatie terugzien in Parro. Ook hebben alle kinderen verschillende dramalessen gevolgd bij Sophie. Het was echt weer een feestje om lekker te bewegen en je te verplaatsen in allerlei andere situaties.
Kinderboekenweek
Deze kan niet lang genoeg duren, er zijn zoveel leuke activiteiten rondom lezen. Zo hadden we voor groep 5 t/m 8 de leesmarathon. Voor groep 5 een nieuwe beleving. Voor sommige kinderen duurde het wat lang, terwijl anderen heerlijk konden wegdromen in hun boek(en).
Lezen, schrijven en muziek. Samen met de biebboys hebben we een hele leuke les gedaan over het herschrijven van liedjes.
Oefenen voor de voorleeswedstrijd. In de klas zijn we druk bezig met de voorrondes. Dagelijks worden we door 3 kinderen voorgelezen uit een door henzelf uitgekozen boek. Als iedereen aan de beurt is geweest, zullen we daar een winnaar van groep 5 en groep 6 uitkiezen, die mag gaan strijden om de titel voorleeskampioen van BS Oudendijk.
Mediamasters
Na de vakantie (7-11 t/m 15-11) zullen van start gaan met Mediamasters. Voor groep 5/6 is dit helemaal nieuw. In groep 7/8 doen ze al langer mee. We zijn heel benieuwd. Er volgt nog een uitgebreide informatiebrief voor alle ouders van groep 5/6.
De bibliotheek op school
We hebben officieel een start gemaakt met onze schoolbieb. Alle apparatuur werkt en het heuse uitlenen van boeken is van start gegaan. We hebben Thomas bereid gevonden om het lenen en uitlenen voor zijn rekening te nemen. Naast het lenen van boeken op school is het ook mogelijk om gratis lid te worden van de bibliotheek waar de keuze qua boeken nog veel groter is. Dus meld je snel aan en geniet.
De kinderen hebben de bijlage gemaakt! Veel lees- en kijkplezier!
Wij hebben een goed begin gehad van dit schooljaar! Een leuke en gezellige groep, wat wil een mens nog meer. Natuurlijk was het even wennen allemaal, maar zo langzaam aan vallen kwartjes. Sommige kinderen zijn alweer zo gewend dat ze heerlijk in de ontspanningsmodus duiken, beetje vroeg!
Er is hard gewerkt, we hebben veel plezier gehad met elkaar en wij hebben inmiddels al een aardig beeld van de kinderen, zowel als mens als op leergebied.
We zien nu ook dat ze wat moe zijn, dus nu eerst lekker bijkomen, uitrusten en opladen en dan gaan we de drukke tijd richting de decembermaand tegemoet!
Spraakwaterrap
Het was een feestje om afgelopen dinsdag een rap te maken over de plastic soep en klimaatverandering, met overstromingen en branden als gevolg.
Het resultaat hebben jullie al kunnen zien!
Een klein inkijkje met foto's en filmpjes van achter de schermen 😉!
Kinderboekenweek
Wij hebben de afgelopen periode veel dingen gedaan in het kader van de Kinderboekenweek en dat weer gecombineerd met de cultuurdiscipline drama. Dat laatste werd deels verzorgd door de dramalessen van Sophie en voor een ander deel door de pollepelpoppenkasten! Dit laatste deden we met groep 5/6 samen.
In het kader van de Kinderboekenweek hebben we veel gelezen, ook door het leesalarm! Daarnaast hebben de kinderen een lapbook gemaakt over allerlei eigenwijze mensen en boeken. Liedteksten herschrijven was ook een opdracht. Moeilijk, moeilijk, maar ook veel leuker dan gedacht! Morgen hebben we een liedjesfestival en dan horen we wat de kinderen ervan gemaakt hebben.
Inmiddels zijn we ook begonnen met de voorleeswedstrijd. Iedere dag lezen één of twee kinderen voor. Ze kunnen in Classroom alles vinden om zich hier goed op te kunnen voorbereiden! Wij zijn benieuwd wie onze school gaat vertegenwoordigen in de regionale finale. Dat weten we eind november.
Spel Democracity
In voorgaande jaren deden we altijd mee met de Kinder gemeenteraad. Dit is nu in een iets ander jasje gestoken en wel in spelvorm. Niet met alle andere scholen, maar met de hele eigen klas. In dit spel maken kinderen kennis met democratische besluitvorming door samen een dorp of stad te bouwen. Democracity is een educatief en interactief programma dat speciaal voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs is ontwikkeld.
Tijdens het spel leren de leerlingen dat overleggen, argumenten, samenwerking en consensus nodig zijn in een democratische samenleving.
Hiermee krijgen zij een indruk van democratische besluitvorming. Dit spel sluit daarmee goed aan bij burgerschapsvorming, een basisvaardigheid die nogal in de belangstelling staat.
Bij het spel zijn 2 of 3 raadsleden en een collegelid aanwezig. In het spel is ruimte om vragen van leerlingen te beantwoorden.
In de agenda van Parro staat een oproep voor rijders. Alleen rijden is op zich voldoende, erbij blijven kan natuurlijk ook. Wat handig is voor jullie! Dank alvast voor het aanmelden, wij zijn er allemaal blij mee!
Wij hopen op een leuke en leerzame ochtend!
Digitale geletterdheid
Alweer een basisvaardigheid die in de belangstelling staat!
Wij gaan er allemaal maar vanuit dat onze kinderen door gamen, TikTok, Insta en wat al niet meer enorm digitaal vaardig en media- wijs zijn. Niets is eigenlijk minder waar en dat merken wij als het om schoolse zaken gaat. Natuurlijk zijn ze best handig, maar wij zien ook dat wij hen overschatten.
De laatste twee weken hebben we de lessen Digitale vaardigheid van Faqta gedaan en na de vakantie gaan we weer meedoen aan de Mediamasters. Daarna doen we weer om de zoveel tijd een les.
Om jullie een beeld te geven van wat de kinderen allemaal leren (en wij dus ook!):
MediaMasters (7 t/m 15 november)
Tijdens de Week van de Mediawijsheid doen wij mee aan MediaMasters. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over digitale geletterdheid. In de klas en thuis gaan zij aan de slag met verschillende opdrachten over onderwerpen, zoals: WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws. De klas die de meeste bits (punten) scoort, mag zich de ‘meest mediawijze klas van Nederland’ noemen én wint mooie prijzen. Wil je meer weten? Kijk dan op www.mediamasters.nl.
MediaMasters is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november). Dit jaar is het thema van de campagne gezond schermgebruik. Tijdens de campagneweek worden door het hele land en digitaal activiteiten georganiseerd waaraan leerlingen, ouders en (onderwijs)professionals kunnen deelnemen. Kijk voor meer informatie en activiteiten op www.mediawijsheid.nl/week-van-de-mediawijsheid-2024
Geometrische figuren
Men neme een boel ijsstokjes, lijm, schilderstape, een tangetje, een verfspuitbuis en een blad waarop een dierenkop staat afgebeeld. Dan krijg je na verloop van tijd dit prachtige resultaat:
Wij wensen jullie een heerlijke herfstvakantieweek en wij zien jullie gezellig weer terug op 4 november!!
Jakobien, Roos en Carien