Belangrijke data:
24 - 28 oktober: herfstvakantie
31 oktober: luizencontrole
17 november: fietsverlichtingscontrole
22 november: herfstrapport mee naar huis
Wat een onverwacht feestje vorige week dinsdag!
Zoals jullie weten hebben wij twee vacatures uitstaan en dat is nogal een uitdaging in deze tijden van enorme krapte op de onderwijsarbeidsmarkt. Samen met Marianne Sijberden die voor ons met haar bedrijf Perswinkel de PR vorm geeft, zijn we gekomen tot de ludieke actie dat kinderen de vacatures mochten schrijven. Het past ook bij onze school. De kinderen mogen over veel dingen meedenken en hebben heus ook wel eens een adviserende stem. Zij weten heel goed wat zij willen en ook nog wat goed voor hen is. Daarnaar luisteren en het gesprek aangaan is toch het mooiste wat er is?!
Er zijn zulke mooie, grappige, wijze en lieve vacatures gemaakt, teveel om nu allemaal te laten zien.
Een en ander is niet onopgemerkt gebleven en er verscheen een artikel in het AD en later ook in het Brabants Dagblad. Het Jeugdjournaal zou misschien komen, maar dat ging op het laatste moment niet door. Jammer, maar niet getreurd. Toen kwam het telefoontje van Max van Max Bijt Hond in het programma Khalid & Sophie. Zo leuk!
Zij waren met z'n drietjes en hebben een ruime ochtend van alles gefilmd met de kinderen samen (van groep 3 t/m 8), met een kind alleen etc. etc. Het was niet alleen geweldig dat zij dit opgepikt hadden als een leuk item voor hun programma, het was ook een echt feestje! Wij hebben veel plezier gehad en het filmpje laat dat ook duidelijk zien.
Hoeveel meer aandacht voor de vacatures én de school kun je wensen! Stiekem willen de kinderen eigenlijk heel graag een meester Max!
Mocht iemand het toch nog gemist hebben, hier nog een keer de link.
Wij zijn volop in de weer met de Kinderboekenweek. De week is geopend met een variant op de masked singer, namelijk de masked voorlezer. Iedere juf had een kort filmpje gemaakt waarop zij onherkenbaar een stukje voorlas uit een Boomhut verhaal.
Daarna werd in circuitvorm aan allerlei creatieve activiteiten gewerkt en ook maakt iedereen een kamer die samen allemaal een Waanzinnige Oudendijkse Boomhut zullen vormen.
Het creatieve circuit loopt nog, de bovenbouw heeft aan de onderbouw voorgelezen, we hebben weer de leesmarathon en de boekenmarkt gehad en daarnaast vult iedere klas op eigen manier de Kinderboekenweek in. We hoeven ons geen moment te vervelen!
Vorige week woensdag was onze eerste peuterochtend van dit schooljaar.
Het was een vrolijke, gezellige en ontspannen ochtend. Alle activiteiten en zelfs de pauzehap stonden in het teken van Gi-ga-groen. De kinderen hebben heerlijk geknutseld, geluisterd naar het verhaal over de Bever en in het zonnetje buiten gespeeld. In de tussentijd was er ruimte om aan ouders te school te laten zien, het nodige te vertellen en vragen te beantwoorden.
Elly dank weer voor al jouw hulp!
Binnenkort maken we de data bekend van de overige peuterochtenden/Lammetjesdag.
Maandag zijn de dramalessen van Sophie weer begonnen. Om de week is zij een hele dag op school en dan krijgen alle groepen een dramales!
Dit keer stond alles in het teken van Gi-ga-groen. Het begrip natuur stond centraal en er moesten dingen in de natuur uitgebeeld worden. Alles mocht en kon, maar de mens mocht niet meedoen!
Er werden wonderlijke creaties en situaties bedacht!
Wat heerlijk dat we hier weer mee begonnen zijn, het is zo waardevol voor kinderen.
Juf Oumy en haar vrouw Annemiek zijn vorige week woensdag de trotse ouders geworden van hun prachtige zoontje Novi! Novi en zijn moeders maken het goed. Wij hebben namens de kinderen en het team een attentie gebracht en nu is het voor hen tijd om intens te gaan genieten van hun gezinnetje.
Wij wensen hen alle geluk van de wereld toe!
Wat zijn wij ontroerend lief in het zonnetje gezet door ouders en kinderen. Allemaal fanmail en veel gezonds en lekkers voor tussendoor!
Heel veel dank allemaal, wij waren er allemaal heel blij mee!
Kinderboekenweek en herfst.
In verband met samenvallen van de Kinderboekenweek en het thema herfst hebben wij ervoor gekozen om enkele kinderboeken over de herfst centraal te stellen tijdens onze lessen. De speelhoeken zijn b.v. ook aangepast aan de thema’s van de boeken. Zo kunnen de kinderen het verhaal uit het boek; “Kleine bever en de echo”, uitspelen met bijbehorende attributen in onze boot. Ze kunnen in de jungle spelen met “wilde dieren” naar aanleiding van het kinderboek “Stimmy” en ze kunnen samen een huis verven en bijbehorende tuin knutselen uit het het boek ”Het huisje dat verhuisde”. Verder zijn we deze weken extra bezig geweest met rijmen en het oefenen van de de dagen van de week. Want met alleen het rijtje van de dagen opzeggen zijn we er natuurlijk nog niet! Welke dag is het nu? Welke dag was het gisteren? Is het morgen? enz. enz. Na de herfstvakantie gaan wij nog even door met het thema herfst.
Dierendag
Om het voor de dieren echt dierendag te laten zijn, hebben de kinderen dit jaar knuffels meegenomen in plaats van echte dieren en die zijn door de ‘dierenartsen’ uitvoerig onderzocht, verbonden en geknuffeld. Het verschil in omgang met - en zorg voor- een echt huisdier was nauwelijks te merken!
Water-dag
Dit jaar hebben wij uitvoerig stilgestaan bij de landelijke dag van het water. Zo hebben wij, door verschillend fruit toe te voegen, ervaren dat het water nog lekkerder kan smaken. Het was voor sommige even wennen, maar viel wel goed in de smaak. Af en toe een beker water drinken in plaats van sap proberen wij wel te stimuleren.
Gymmen
Na de herfstvakantie gaan wij weer gymmen op woensdagochtend. Wij doen dit in de gymzaal in het hoofdgebouw. Oefenen jullie vast met het aan-en uitkleden en geef je ze makkelijke kleding aan? Wij gymmen gewoon op blote voeten en in een hemd en onderbroek.
Fijne herfstvakantie,
De kleuterjuffen
De laatste weken hebben we gewerkt aan het thema van de Kinderboekenweek en aan wat is literatuur. We hebben veel voorgelezen, verhaaltjes geschreven en gedichten gelezen. Elk jaar is het heel gezellig op de boekenmarkt.
Het thema werd geopend met het voorlezen van ''De waanzinnige boomhut''. Daarna kregen we de opdracht een kamer te maken die we kunnen toevoegen aan de boomhut. De kinderen zijn er enthousiast mee bezig, maar het is nog niet af. Na de vakantie gaan we nog even verder.
Gi-Ga-Groen schoolplein
Bij de bouw van de school (1981) en de inrichting van de tuin er omheen, had het bestuur een vooruitziende blik. Er werden 10 verschillende soorten bomen geplant. Inmiddels zijn er enkele gerooid, maar er zijn er nog genoeg over om regelmatig een bomenles te geven. In de herfst zijn er veel beukenootjes, kastanjes en eikels te vinden en leren de kinderen de bomen te herkennen aan hun bladeren.
Iedereen een fijne vakantie!
Juf Willemien en juf Ria
Marshmallow Challenge
Deze Challenge past erg bij onze groepsvormende activiteiten. De Challenge vraagt namelijk om een goede samenwerking en daagt uit tot het creatief denken van de kinderen. De opdracht was simpel. Bouw met 4 of 5 kinderen in 18 minuten een zo hoog mogelijke toren van spaghettistokjes, tape en touw. De voorwaarde was wel dat na 18 minuten bovenop de toren een marshmallow moet kunnen liggen. Iedereen ging reuze enthousiast aan de slag met zijn of haar taak en er werd knap samengewerkt!
Boekenmarkt
Op donderdag 13 oktober was onze jaarlijkse boekenmarkt aan de beurt. De kinderen ontpopten zich tot ware ondernemers en handelaars. Wat werden er een hoop boeken geruild, gekocht en soms zelf weggegeven. Heel veel leesplezier van alle nieuwe aanwinsten!
Leesmarathon
Een kinderboekenweek is geen kinderboekenweek zonder de Oudendijkse leesmarathon. Iets waar alle kinderen van groep 6 al onwijs naar uitgekeken hadden en wat voor de kinderen van groep 5 nog helemaal nieuw was. De hele ochtend werd er stil gelezen, nadat alle kinderen geïnstalleerd waren op hun zitzakken, matrassen of in hun zelfgebouwde hutten. Sommige kinderen hebben het zelf weten te presteren om ook de hele middag nog te lezen. Chapeau!
Voorlezen aan groep 1/2
Wat hebben we genoten van het voorlezen aan de kleuters! Elke leerling van groep 5/6 las voor aan één van de kleuters en sommige kinderen vormden een drietal. De kinderen vonden het heerlijk om voor te lezen aan soms bekende en soms nog onbekende kleuters. Er zijn heel wat prentenboeken doorheen gegaan. Het was een feestje!
Bijlage nieuwsflits
Tijdens de Kinderboekenweek mochten de kinderen ervaren hoe het is om in de schoenen te staan van een kinderboekenillustrator. We kregen online les van Raku, een illustrator die alleen werkt met materiaal wat hij in de natuur vindt. Aan de hand hiervan hebben de kinderen een illustratie gemaakt bij een voorgelezen verhaal. De creaties laten zien hoe creatief en enthousiast de kinderen hiermee aan de slag zijn gegaan!
We wensen jullie allemaal een fijne herfstvakantie.
Groetjes juf Jetske en juf Annelies
You've got mail!
Wat zijn wij verwend met allemaal lieve, mooie, grappige, creatieve en ontroerende knutselwerkjes, kaartjes en wat al niet meer dat de kinderen hebben gemaakt voor hun juffen!
Wij hebben een heuse fanmailwand aangelegd, dat geeft iedere dag weer een heel lekker gevoel!
Gi-ga-groen
Zoals in het algemene gedeelte al staat vermeld, gebeurt er een heleboel in het kader van Gi-ga-groen.
Bij ons in de klas worden vertelstenen gemaakt, waarmee ze aan het eind van de les ook echt verhalen gaan vertellen. Dat is vaak dikke pret, maar ondertussen zijn ze enorm met taal, het verwoorden van gedachten, snel reageren op de ander, associëren en hun enorme fantasie bezig. Prachtig om naar te luisteren!
Daarnaast hebben ze kennis gemaakt met alliteratie. We kennen allemaal wel het versje 'Liesje leerde Lotje lopen langs de lange Lindenlaan'. Nu mogen ze dit zelf doen over een dier en daar ook een illustratie bij maken. Klinkt heel eenvoudig, maar was voor velen oh zo moeilijk.
Ook zijn we kubistische herfstbomen aan het tekenen. Kleurrijk en heerlijk ontspannend.
De dramales van juf Sophie sloot ook aan op het thema: maak met elkaar een soort woordspin over het begrip natuur en ga vervolgens dingen in de natuur uitbeelden. De mens was even geen natuurobject.
De kinderen beeldden slootjes met vissen uit, kamelen, cactussen en bergje zand. Alles was mogelijk, onmogelijkheden bestonden ook niet!
Het antwoord op deze vraag is vrij wezenlijk. Het verklaart een boel aan gedrag, houding, inzet, reacties naar anderen etc. Wij nemen vaak maar aan dat alles wel goed zal zijn, maar daarin kunnen we soms de plank behoorlijk mis slaan.
Om een beter beeld te krijgen van hoe de kinderen de dag beginnen, hebben we een emotiemeter opgehangen. Ieder kind heeft een wasknijper en hangt deze bij binnenkomst op bij de juiste emotie. Sommige kinderen verhangen hun wasknijper gedurende de dag.
Het is niet de bedoeling dat wij bij het minste of geringste wat minder positieve gevoel enorm zware gesprekken gaan voeren, dat is ook niet wat de kinderen willen, maar als dit te vaak gebeurt, zegt ons dit wel iets en kinderen krijgen ook het signaal altijd bij ons terecht te kunnen.
Mooi om te zien hoe trouw zij hun wasknijper ophangen en ook interesse tonen in hoe de ander zich voelt.
Lev2Choose-it
Het is alweer even geleden, maar de kinderen hebben zich een hele vrijdag bezig gehouden met keuzes maken. Welke keuzes maak je en waarom? Wat zijn in jouw ogen goede en minder goede keuzes en waarom? Hoe groot zijn verleidingen en hoe sterk denk je te zijn? Wat zijn belangrijke waarden in jouw leven? Vragen waarop niet altijd zomaar een antwoord te geven is, voor volwassenen ook nog wel eens een gewetensvraag!
De juf zat achterin, ogenschijnlijk continu heel druk met ander werk, maar vaak ook heel goed luisterend naar wat er gebeurde.
Er was zeker wat ongemak hier en daar en daar werden kinderen wat onrustig van, duidelijk zijn over wat je zelf vindt is niet altijd makkelijk dat vraagt best wat moed.
Mooi was ook om vaak juist die kinderen te horen die normaal wat stiller en meer afwachtend zijn.
Op het oog hilarische uitdagingen, touwtje springen met echt een loodzwaar touw, leiden tot veel inzet en doelgerichtheid, ook daar weer mooie verrassingen.
Kaartjes leggen op volgorde van belangrijkheid leidde ook tot wonderbaarlijke rijtjes. Vaak vriendschap, gezondheid en familie bovenaan het rijtje maar soms ook scoorden roken en alcohol hoog. Nieuwsgierigheid daarna is kennelijk groot en spannend.
Het was een intensieve dag, maar wat is er hard gewerkt, veel gedaan, veel nagedacht en veel gezien. Of de kinderen zich daar volledig bewust van zijn doet er niet toe, bij navraag blijkt er heel veel te zijn blijven hangen! Heel waardevol!
Mediamasters
Tijdens de Week van de Mediawijsheid (4 tot en met 11 november) besteden wij extra aandacht aan mediawijsheid, en het spelen van de serious game MediaMasters is daar onderdeel van. Door het spelen van de game bouwen leerlingen een basiskennis op over mediawijsheid terwijl spelenderwijs ook taalvaardigheid en waar relevant basale rekenvaardigheden aan de orde komen. We gaan aan de slag met onderwerpen als WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit en nepnieuws.
Dit jaar heeft de campagne het thema 'Like en Cancel', en gaat het over het stimuleren van sociaal gedrag online.
Tijdens de landelijke wedstrijd van MediaMasters worden leerlingen vijf speldagen lang uitgedaagd om de hoofdrolspelers in de game te helpen. Hiervoor kunnen zij in de klas en thuis MediaMissies volbrengen. Dat zijn vragen en opdrachten over mediawijsheid. De klas die de meeste bits (punten) scoort, mag zich de ‘meest mediawijze klas van Nederland’ noemen, en wint mooie prijzen. Iedere leerling ontvangt na afloop een MediaMasters-certificaat van deelname.
Kijk voor meer informatie op de website van MediaMasters: www.mediamasters.nl.
Family Factory organiseert: MediaMasters ouderavond
Omdat wij als school meedoen aan MediaMasters, mogen we je dit jaar een gratis digitale ouderavond aanbieden over mediaopvoeding op donderdag 10 november om 20:00 uur!
Het webinar wordt gegeven door Ingeborg Dijkstra (trainer bij Family Factory, opvoedkundige en leerkracht in het basisonderwijs). Aan de hand van thema’s waar de kinderen in MediaMasters mee te maken krijgen, neemt ze jou als opvoeder op een laagdrempelige wijze mee. Hoe ga je als ouder aan de slag met mediaopvoeding? Hoe weet je welke media geschikt zijn voor je kind en hoe kom je met elkaar tot goede afspraken? En dat TikTok: wat is dat nou precies? Bij deze vragen en meer staan we stil tijdens het webinar.
Meld je hier gratis aan: https://familyfactory.nu/family-factory-organiseert-mediamasters-ouderavond/
Wij wensen jullie allemaal een heerlijke vakantie toe! Even opladen, gezellige dingen doen, misschien een reisje maken, kortom alles wat leuk is en dan zien wij elkaar op 31 oktober weer terug!
Roos, Jakobien en Carien