Belangrijke data:
16 februari start voorjaarsvakantie, vrij.
26 februari: school begint weer;
15 maart 12.00 uur: afsluiting van cultuurproject met ouders. Nadere informatie volgt.
Zoals al eerder bericht zijn wij de formatiepuzzel aan het leggen en we zijn eigenlijk al zo goed als klaar met zowel een waarin wij een nieuwe collega verwelkomen als een een variant waarin dat nog even op zich laat wachten.
Omdat wij nog de tijd en ruimte willen hebben om dingen aan te kunnen passen, delen wij de varianten nog niet met jullie, maar wel is zeker dat wij een nieuwe collega voor groep 3/4 zoeken met wtf 0,375. De vacature staat op de website, Meesterbaan en wordt ook snel op de social media kanalen geplaatst.
Boor jullie netwerk aan, zegt het voort en zo doen we allemaal ons best om een leuke nieuwe collega te vinden!
Eind januari hebben Rosan en Corina een hele zaterdagochtend bijna alle ramen van binnen en buiten gezeemd. Dat wat niet af was, hebben zij met Jose en Mentina op maandagavond afgemaakt. Wat hebben zij hard gewerkt en wat doet het resultaat veel! Alles ziet er meteen een stuk mooier en vrolijker uit. Heel veel dank voor jullie enorme inzet!!
In mei is een volgende ronde en het zou zo fijn zijn als het groepje wat groter is, zodat een ochtend volstaat met daarbij nog een boel gezelligheid en plezier. Als wij jullie hiervoor mogen benaderen, dan horen we dat graag!
Dinsdagochtend was onze tweede peuterochtend van dit schooljaar. Alles stond in het teken van het thema 'Bakkerij'. Het was een enorm gezellig en goed bezochte ochtend! Hoe bijzonder was het ook dat Nowi, het dochtertje van Willemien, er ook bij was.
Eerst werd het boekje 'Taart voor kikker' voorgelezen, waarna de kinderen heerlijke door juf Lois gemaakte cupcakes mochten versieren. Dat was een echt smulfeest!
Daarna was er voor de kinderen speeltijd in de hoeken en waren er ook leuke werkjes te doen.
Sommige ouders vonden het ook leuk om een kijkje nemen bij de andere groepen en zo hebben we de hele school kunnen laten zien.
Dank aan iedereen die heeft geholpen met de voorbereidingen!
Op 4 juni vieren we dit feestje met peuters nog een keer!
Overal in de school zijn kinderen bezig met het project! Oude kleren worden nieuwe kleren, vingerpopjes worden gemaakt, petten gepimpt, van afval kledingstukken gemaakt en zo nog veel meer. Naaimachines snorren, stoffen worden gedrapeerd en chipszakjes worden gladgestreken. Het is een feest om te zien en ook de kinderen die het in het begin moeilijk vonden om een plan te maken of te beginnen, doen nu heel enthousiast mee.
Jullie lezen hier vast meer over in de stukjes van de groepen! De afsluiting is op 15 maart om 12.00 uur
Vandaag hebben wij een studiedag. Deze dag besteden wij aan het analyseren van de IEP-toetsen. Dit is voor ons nieuw en het is fijn als we daar wat meer tijd voor hebben en daarbij is het heel nuttig om samen met je duo de kinderen en de door hen behaalde resultaten kunt bespreken. Na schooltijd is het vaak druk en gehaast, nu hebben we alle tijd.
Wij hopen een stuk wijzer te worden over jullie kinderen en daarbij ook een stuk wijzer te worden in het werken met het IEP-programma.
Dit jaar wel een heel vroeg begin en dus lekker anderhalve week vakantie!
Wij hopen dat jullie een goede en gezellige week zullen hebben, voor de skiërs: Hals- und Beinbruch, en dan zien wij iedereen weer vrolijk en uitgerust op maandag 26 februari weer terug!
Fijne vakantie,
Team Oudendijk
Mmmm….de bakker!
Momenteel staat de bakker centraal tijdens onze lessen. Een leuk onderwerp, dat dichtbij de belevingswereld van de kinderen staat. Welk brood vind je het lekkerst? Welk beleg is jouw favoriet? Verder kunnen de kinderen jullie nu vast heel goed vertellen waar brood van gemaakt wordt en hoe het graan van het land wordt gehaald. Uiteraard waren onze andere lessen ook weer aangepast aan het thema de bakker. Verder hebben wij zandtaartjes en zand broodjes gebakken in de zandtafel en gespeeld in onze bakkerswinkel. In de winkel werd er veel verkocht en ook het afrekenen ging ze goed af. Maar zelf een cupcake versieren als een heuse bakker en hem daarna opeten, dat was uiteraard het allerleukste! Verder zijn wij met kanjer bezig, onze methode die wij gebruiken om het onderlinge vertrouwen in de groep te bevorderen en zo de sfeer in de klas goed te houden en te verbeteren. De training bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen. De kinderen vinden het bijhorende verhaal en de oefeningen erg leuk. Vragen jullie maar eens naar de betekenis van de zwarte, rode, gele en witte pet…
Peuterochtend
Afgelopen dinsdag waren belangstellende ouders met hun peuters welkom op onze school om een kijkje te nemen. Ook konden de peuters luisteren naar een voorleesboek, mee spelen en knutselen in de kleutergroep. Een gezellige ochtend waarbij het vooral erg leuk was om te zien dat de kleuters erg behulpzaam waren en de peuters hielpen waar dat nodig was.
Cultuur
Ook hebben wij met de kinderen mee geknutseld met het schoolproject vintage. Wat kun je hergebruiken en wat kun je ervan maken? Uiteraard horen jullie nog wanneer je onze knutselwerkstukjes kunt komen bewonderen. Tessa, hartelijk dank voor je hulp!
Nieuwe leerlingen
Deze maand hebben wij weer 2 klasgenootjes kunnen verwelkomen. Het zijn Joas van Sluis (broertje van Nilan groep 3) en Loïs van der Stelt (zusje van Febe groep 3 en Phileine groep 5). Wij wensen hen alle twee een fijne schooltijd toe op onze school.
Fijne vakantie, Petra en Ingrid.
Design en duurzaamheid
Al een aantal weken zijn we schoolbreed bezig met Design en duurzaamheid. We zijn op zoek gegaan naar oude materialen op school en kwamen deze petten tegen. Beetje saai, maar na een pimpbeurt van de kinderen zijn ze weer helemaal van deze tijd! Er zijn ook sokpoppen, hoeden, slingers en vingerpoppetjes gemaakt. Alle kinderen zijn druk bezig met het shirt voor de modeshow. Spannend hoor! De uitnodiging volgt… Het was extra leuk omdat we de klassen hadden gemengd. Groep 2,3,4,5 en 6 hebben met elkaar mooie dingen gemaakt.
Tafels
Wat gaat het vlot met de tafels. Ook groep 3 is eraan begonnen. Groep 4 kent er nu al een flink aantal: 1,2,3,4,5 en 10. Groep 3 is druk bezig met de tafels van 1 en 2.
https://www.tafeldiploma.nl/
De ruimte
Groep 3 werkt met het thema ‘Zon, sterren en de maan’. Ook groep 4 is hier erg in geïnteresseerd. Na de vakantie breiden we dit thema verder uit.Hier nog een leuke liedtip: https://www.youtube.com/watch?v=7z0c2ac2Zt0
Forensisch onderzoekers
Tijdens ons faqta project ‘Ontdek je buurt’ hebben we het onder andere over verschillende beroepen die we in onze eigen buurt vinden. Tijdens deze les hebben we kennisgemaakt met het beroep van de politie. We hebben geleerd over de meldkamer, over de ME, bereden politie en over de forensisch onderzoekers van de politie. We doken echt even in dit beroep door een afdruk te maken van onze eigen vingers. Gelukkig is er geen match gevonden in het computerbestand met verdachte situaties ;).
Cultuurproject
We hebben de officiële opening met elkaar gehad, waarbij we samen mochten openen met het digitale prentenboek ‘Kleren genoeg’. Tijdens de opening hebben we daardoor ook aandacht kunnen schenken aan op een duurzame manier omgaan met kleding en aankopen. Verder zijn we bezig geweest met onze eigen kleding ontwerpen, zodat we straks na de voorjaarsvakantie helemaal klaar zijn voor de modeshow! We hopen natuurlijk dat jullie allemaal komen kijken op vrijdag 15 maart om 12:00.
Tussendoor hebben we ook groepsdoorbrekend gewerkt. Deze keer hebben we een combinatie gemaakt van de groepen 4,5 en 6. Tijdens deze middag waren er verschillende activiteiten. Zo werden er hoeden gemaakt, vingerpoppetjes en een grote stoffen slinger waarmee we straks de rode loper een extra feestelijk tintje kunnen geven.
IEP toetsen
Sinds dit schooljaar zijn we overgestapt op het toetsen met IEP in plaats van met Cito. De afgelopen weken hebben de kinderen hard gewerkt aan deze toetsen. Enkele reacties van de kinderen: ‘fijn dat je kunt zien of je een som hebt overgeslagen’ ‘Er staan leuke plaatjes bij dus het is niet zo saai’. Donderdag 15 februari staat dan ook voor ons als leerkrachten in het teken van analyseren van alle verkregen gegevens. Zodat we na de vakantie weer een mooi programma kunnen aanbieden.
Valentijnsdag
Dit jaar leek de hele groep wederom behoorlijk in de ban van Valentijnsdag. Nadat we tijdens een les van Faqta bezig waren geweest met het tellen van het aantal slagen dat ons hart per minuut maakt bij verschillende activiteiten, kon het hart dat sneller gaat kloppen van iemand anders natuurlijk niet onbesproken blijven. De kinderen mochten voor elkaar of iemand anders wat aardigs op een hartje schrijven. De dagen daarna bleven de hartjes nog steeds langs gaan. Zelfs wij als juffen konden er een aantal op de muur hangen.
Vergeet niet naar de bijlage te kijken, dit keer zien jullie de prachtige tekeningen van groep 5 en 6.
We wensen iedereen een fijne vakantie!
Juf Jetske, juf Petra en juf Annelies
IEPER de IEP
Groep 8 heeft vorige week de IEP Doorstroomtoets gemaakt. Wat gespannen koppies hier en daar, maar eenmaal bezig zag je dat de rust wel weer terugkwam.
Groep 7 werkte in de hal en dus hadden ze heerlijk het lokaal voor zichzelf. Op de tafels bakjes met wat gezonds en lekkers en dit alles maakte het toch wel heel bijzonder en anders dan anders.
Wat hebben ze hard gewerkt! We hadden gehamerd op rustig en secuur werken, goed lezen (!) en kladpapier gebruiken, best handige tips al zeggen we zelf;). Na twee dagen zwoegen, was het dan klaar en konden ze er niets meer aan veranderen. Nu is het wachten op de uitslag die rond 15 maart komt.
Even juichen dat het klaar was, was een mooi moment. Even de spanning eruit en weer een mijlpaal voorbij..!
Groep 7 mocht ook toetsen maken, joepie!
Terwijl groep 8 de Doorstroomtoets aan het maken was, maakte groep 7 voor het eerst de IEP LVS toetsen. Allemaal digitaal, teksten voor begrijpend lezen waren wel op papier, en het was allemaal even wennen. Ook hier natuurlijk weer allerlei wijze raad meegegeven, maar dat zal hier en daar nog wat vaker herhaald moeten worden..
Donderdag gaan wij de eerste analyse maken, ook voor ons nieuw, en ook een plan voor de tweede helft van het schooljaar.
Wij zullen een en ander ook met de kinderen bespreken en bij het voorjaarsrapport komt een talentenkaart met toelichting mee. Het zal zowel voor jullie als voor ons even wennen zijn aan dit nieuwe systeem, daar trekken we ook tijd voor uit, maar tot nu toe zijn de ervaringen positief.
HALT
Vorige week vrijdag kwam een medewerkster van bureau HALT een les over groepsdruk geven.
Na een uitleg over wat HALT is en doet en wanneer je er terecht kunt komen, of beter, hoe je er beter weg kunt blijven, werd aan de hand van een voorbeeld aangegeven wat groepsdruk met je kan doen. Zo kan een kind van huiswerk willen maken naar stenen gooien gaan en het eigenlijk allemaal niet willen. Hoe krijg je het voor elkaar om niet in zo'n situatie te belanden?
Groepsdruk is overigens niet altijd slecht, het kan ook aanmoedigend/motiverend werken.
De kinderen hebben ook allemaal een testje gemaakt om te zien hoe gevoelig ze zijn voor groepsdruk. Aan het eind werden de tips besproken die je kunt inzetten om je tegen negatieve groepsdruk te weren. Al met al een leerzame ochtend!
Cultuurproject
Er wordt met allerlei materialen van alles gemaakt. Hoeden, brillen, slippers, rokken, hesjes, haakwerken en nog zoveel meer. Het is een feest om te zien! Saar achter de naaimachine, wat een huiselijk gezicht en wat fijn dat ze ook ander kinderen kan helpen. Hier en daar een lastige opstart, dan maar vingerhaken en door flink rond te kijken toch op ideeën komen. Mooi om te zien hoe iedereen met een eigen project bezig is, maar ook elkaar wil helpen. Uiteindelijk moet ieder kind iets op 15 maart afhebben en kunnen laten zien! Wij zijn heel benieuwd naar de eindresultaten! Een groepje leerlingen is ook een promofilmpje aan het maken, daar krijgen jullie uiteraard ook nog meer van te zien.
Klassenlunch
Zoals jullie weten houden wij gedurende het schooljaar klassenlunches: een groepje kinderen kookt wat lekkers en extra's bij de lunch. Het zijn nu hele restaurants geworden en bijna complete lunches en het is een feest om te zien hoe druk ze ermee in de weer zijn. Menu bedenken, boodschappen doen binnen het budget, plannen, taken verdelen, de aankleding verzorgen en dan moet alles ook nog om 12.00 uur klaarstaan. Knap staaltje werk iedere keer.
Dinsdag was het thema 'Winter'. Wij werden verwelkomd door de Sterrenchefs. Het menu bestond uit worstenbroodjes, winterpizza, een fruitspies, warme chocolademelk en als toetje s'mores! Het was allemaal heerlijk!!
Fijne voorjaarsvakantie!!
Jakobien, Roos en Carien