Nieuwsflits nr 1, 17 september 2020

17 september 2020

Nieuwsflits 1, 17 september 2020

Belangrijke data:
22 september: Scienceshow Mad Science
23 september: Kinderpostzegels groep 7/8
5 oktober: Dag van de Leraar
7 oktober: MR-vergadering
8 oktober: Nieuwsflits nr 2
13 oktober: bestuursvergadering

Nieuw schooljaar!

Het schooljaar is nu bijna drie weken oud, het lijkt alweer veel langer! De kinderen zijn aardig gewend aan hun nieuwe klas, soms is alles nieuw, en er is weer veel gezelligheid, plezier en bedrijvigheid. Heerlijk na zo'n raar vorig jaar. Dit betekent niet dat alles weer als vanouds is en dat zal zeker invloed hebben op het al dan niet door kunnen gaan van bepaalde activiteiten en zo meer. Het kan even niet anders en wij vinden het bovenal belangrijk dat wij als school er in ieder geval zoveel mogelijk aan doen om de boel overeind te houden en onderwijs door te laten gaan. Zal zeker niet altijd lukken, maar je best ervoor doen, zal zeker niet schaden. Het is dan ook van belang dat ieder zijn verantwoordelijkheid neemt en de richtlijnen naleeft die vorige week via Parro verstuurd zijn. Dat zal soms best lastig zijn, dat begrijpen wij ook, maar niet naleven kan tot grotere problemen leiden!

Na de renovatie van twee jaar geleden stonden nog twee punten 'open' en die zijn afgelopen zomer opgelost: er liggen zonnepanelen op het dak en de groepen 3 t/m 8 hebben nieuw meubilair in de klassen staan. Het ziet er mooi, rustig en licht uit. Heerlijk! Ook de kleuters zullen over een jaar of twee nieuwe meubeltjes krijgen. In het kader van onderhoud is daar de vloer eens goed onder handen genomen, zodat ook daar de boel er weer fris en verzorgd uitziet.

Nieuwe collega

'De nieuwigheden' houden niet op! Vanaf dit schooljaar hebben wij een nieuwe collega: Jetske Rijneveld. Zij heeft zich via Parro al voorgesteld aan de ouders van de groep, maar hieronder ook aan alle ouders. Wij zijn heel blij met haar en wij wensen haar een hele goede tijd bij ons. Gelukkig noemt zij het bij ons 'een warm bad' dus dat begint al goed! Wij gaan er met elkaar iets moois van maken!

"Helaas heb ik velen van jullie nog niet kunnen ontmoeten. Hopelijk komt daar snel verandering in! Via deze weg even een kort voorstelbericht.Ik ben Jetske Rijneveld, 26 jaar en ik woon in Werkendam. Ik ben 5 jaar geleden afgestudeerd aan de Pabo en heb op verschillende scholen ingevallen. De laatste 4 jaar had ik een vaste baan in Leerdam. Ik heb met name groepen in de middenbouw gehad. Ik heb daar een fijne tijd gehad, maar was op zoek naar iets anders. De identiteit van basisschool Oudendijk past beter bij mijn visie op onderwijs. Toevallig zei ik eerder tegen een ouder dat het hier voelt als thuiskomen. Een warm bad waar je in terecht komt.
Ik kijk uit naar een fijn jaar met prettige samenwerking met jullie als ouders!"

Lesgevende wetenswaardigheden

Juf Annelies is gelukkig weer op school te zijn na een vervelende en langdurige knieblessure. De knie werkt nog niet helemaal mee, maar wij zijn blij dat zij er weer is. Dit jaar staat zij niet meer in groep 5/6, maar geeft zij RT op maandag, dinsdag en donderdag. Vrijdagochtend staat zij voor groep 3/4.

Zoals u al in diverse Parro-berichten hebt kunnen lezen, worden dit schooljaar de gymlessen door Mark Pulles verzorgd. Hij is sportcoach van de gemeente en heeft vorige jaren al verschillende lessen aan de kinderen gegeven. Het is voor scholen mogelijk om met subsidie van de gemeente en een eigen bijdrage, de sportcoach de lessen te laten geven. Wij en de kinderen zijn heel blij dat dit jaar gekozen is voor een vakdocent, want er worden goede gymlessen gegeven en je ziet dat de kinderen heel veel plezier hebben.

Al met al is er weer een boel gebeurd en zij wij er helemaal klaar voor om er met ouders en kinderen een heel mooi jaar van te maken. Hoe alles precies zal verlopen, weten we in deze tijd niet, maar samen krijgen wij een boel moois voor elkaar!

Communiceren in een ouderloze school!

Ouders mogen helaas de school nog niet in. De afstand die de RIVM-richtlijnen vraagt kan in een volle school niet gehandhaafd worden, vandaar deze maatregel. Natuurlijk kunnen er wel oudergesprekken gevoerd worden en zijn afspraken mogelijk. Neem hiervoor contact op met de leerkrachten.
Wij snappen ook dat hierdoor een heleboel gemist wordt: het even binnenlopen, kijken waar kinderen mee bezig zij etc. Wij proberen jullie zoveel mogelijk te informeren via Parro. Regelmatig een berichtje met foto's of filmpje, waardoor toch een beetje duidelijk wordt waar wij zoal mee bezig zijn.
Voor nieuwe (en bestaande) ouders: via Parro kunnen de privacyvoorkeuren worden ingesteld. Van wie en waarvoor mogen wij beeldmateriaal gebruiken? Hier staat uitgelegd hoe dit in Parro in te stellen is.

Parkeren rondom de school!

Voor veel ouders al bekend, maar voor nieuwe ouders wel goed om te weten!
Bij onze school zijn afspraken gemaakt over het parkeren tijdens het halen en brengen van de kinderen.
De regel is: er mag ’s ochtends van 8.00 uur  tot 8.45 uur en ‘s middags van 14.45 uur tot 15.15 uur niet geparkeerd of gestopt worden in het gebied binnen de blauwe strepen op de foto. Dus ook niet parkeren voor het OVO (dit i.v.m. achteruit rijden bij weg rijden). De leerkrachten parkeren daar over het algemeen hun auto, zodat de plaatsen niet beschikbaar zijn voor brengende en halende ouders.
Verder willen we jullie vragen om te parkeren aan de kant waar jullie vandaan komen, dus niet voorbij de school rijden om te kijken of daar nog een beter plekje is. De kans weer te moeten keren is groot, waardoor het voor de school drukker en onoverzichtelijk wordt.
Geef dit alles ook door aan grootouders of anderen die de kinderen brengen en halen. Het zou vervelend zijn als wij hen daarop moeten aanspreken, terwijl zij zich van kwaad bewust zijn.
Dank voor de medewerking, de verkeersveiligheid voor de kinderen wordt hiermee vergroot!

23 september: Nationale Kraanwaterdag

Ook dit jaar doen wij weer mee!

Kraanwaterdag is dit jaar voor het eerst een nationaal evenement georganiseerd door alle Nederlandse drinkwaterbedrijven. Vanwege de steeds langere periodes van droogte leren kinderen dit jaar niet alleen waarom kraanwater zo’n gezonde dorstlesser is, maar ontdekken ze ook waar kraanwater vandaan komt en hoe ze slimmer om kunnen gaan met hun waterverbruik.
Door mee te doen aan Nationale Kraanwaterdag starten de kinderen het nieuwe schooljaar goed: meer water drinken in plaats van gezoete drankjes. Dit jaar staat Nationale Kraanwaterdag bovendien in het teken van duurzaam omgaan met kraanwater.
Als kinderen beter weten waar hun kraanwater vandaan komt en hoe het wordt gemaakt, is het voor hen vanzelfsprekend om ook slim om te gaan met kraanwater!

Wij drinken dit schooljaar iedere woensdag water, wat na een intensieve gymles alleen maar lekker is!

Blinkende ramen! We kunnen weer naar de mooie weilanden kijken!

Wat geweldig dat ouders weer twee avonden in de weer zijn geweest met zemen, sponzen, trekkers om alle ramen weer blinkend schoon te krijgen. Via Parro zijn zij al bedankt, maar daarna zijn zo nog een avond gekomen voor de ramen in het kleutergebouw.
Geweldig dat jullie dit voor ons gedaan hebben!!

Teamtraining leren leren

Eind vorig jaar zijn wij gestart met deze training en afgelopen woensdag was de tweede studiemiddag. Het CED begeleidt ons in het traject om doelgericht en planmatig aan de slag te gaan met de leerlijn Leren Leren. Wat mogen wij van een kind verwachten, wat 'moet' het kunnen en hoe gaan wij dit aanleren. Wij hebben ervoor gekozen om dit traject te volgen, omdat wij merken dat er de nodige onderdelen zijn waar kinderen moeite mee hebben en dat dit van invloed is op hun leersucces. Zo is het handig als je aan het eind van groep 8 kunt plannen, kritisch kunt kijken naar proces en product, goed kunt samenwerken, inzicht hebt in hoe je werkt en zo nog veel meer.
Per groep/leeftijd zijn vaardigheden aangegeven voor de onderdelen taakaanpak, uitgestelde aandacht/hulp vragen, zelfstandig (door)werken, samenwerken en reflectie op werk. Hierin is een opbouw van groep 1 t/m 8. Dit zijn vaardigheden die kinderen aangeleerd moeten worden en daar zullen ze een leven lang profijt van hebben.
Ook in de Maatklas is aandacht voor leren leren, maar wij vinden dat dit schoolbreed aangeboden moet worden.
Een mooi, goed en leerzaam traject, waar zowel kinderen als wij wijzer van worden.
Als wij wat verder zijn, zullen wij u nog meer informeren over wat een ander betekent voor ons onderwijs.

Groep 1 en 2

De boerderij
De afgelopen weken zijn wij van alles te weten gekomen over de boerderij. Waar komt de melk vandaan? Hoe heten de kleintjes van alle boerderijdieren? Wat voor werk doet de boer op het land? Het was leuk om te zien dat om ons heen de hoge maïsplanten verdwenen, we zagen de boer zelfs oogsten achter onze school. Uiteraard is er weer het nodige geknutseld en stonden al onze activiteiten in het teken van dit leuke thema. Als hoogtepunt brengen wij een bezoek aan Avonturenboerderij Molenwaard in Groot- Ammers. U kunt de foto's later bekijken via een link. 

Kinderboekenweek
Het thema van de kinderboekenweek is dit jaar 'En toen...'Vanaf maandag 28 september werken wij met de kleuters over kastelen, ridders, jonkvrouwen en draken. Een spannend thema! Heeft u nog boekjes of andere bijpassende materialen dan mag uw kind ze altijd meenemen. 

Wij willen Marvel Middelkoop, Juul de Bel en Zen Hooghart een fijne tijd toewensen op onze school, ze zijn al vrolijk gestart in onze kleuterklas en we zijn heel blij dat ze bij ons in de groep zijn gekomen! 

Fijn weekend, Juf Ingrid, juf Willemien en juf Sjanie

Groep 3 en 4

Fijn om iedereen, gezond en wel, weer terug te zien na een heerlijke vakantie!
Groep 3
Voor groep 3 is het altijd spannend. Minder spelen en veel op de stoel zitten en werken. Ze zijn er echt en toe en vinden het leren lezen heel fijn. Ze zijn ook trots op het nu al kunnen schrijven van de letters. Het eerste leesboekje is al bijna uit. Ja, met Kerstmis kunnen ze al lezen!
Groep 4
De kinderen van groep 4 zijn weer blij met een beetje regelmaat. Alle methodes beginnen met het in het kort herhalen van de leerstof van groep 3. Dat is heel fijn voor ze, want hier en daar zijn ze wel iets vergeten. Het taalboek is nieuw voor ze. Bij de woordenschatles zat een verhaal over een uil, die zijn prooi vangt en met huid en haar opeet en daarna in de vorm van een uilenbal uitspuugt. De opa van Roan (Goof) zorgde voor wat uilenballen. Die hebben we samen opengemaakt en daardoor zijn veel botjes en schedels gevonden. Bedankt Goof.

Informatieavond
We hebben verteld wat we zoal doen in een week en op welke manier we werken. De ouders hebben de materialen en methodes die we gebruiken kunnen bekijken. Ze vonden het nieuwe school meubilair heel mooi. Alle tafels zijn nu even hoog en de variatie zit hem in de stoelhoogte. 
Dank voor de belangstelling.

Iedereen een fijn weekend,
juf Annelies en juf Ria

Groep 5 en 6

Start schooljaar
We zijn weer een aantal weken onderweg. Er wordt hard gewerkt en de groep begint al goed vorm te krijgen. In het kader van samenwerken en samen weer een groep vormen hebben we regelmatig groepsvormende activiteiten. Een daarvan was bijvoorbeeld hoeveel kinderen uit de klas passen in een auto? En op de foto ziet u dat we er door samen te werken en elkaar te helpen, allemaal inpassen! Helaas was er een ziek, dus we moeten het nog een keer proberen.

Tafels oefenen
We willen dat alle kinderen in groep 5 en 6 de tafels geautomatiseerd hebben. De kinderen houden zelf hun score bij en zien zo hoe ze vooruit gaan. De eerste toets hebben de kinderen al gehad en regelmatig zullen ze een automatiseertoets krijgen. Niet alleen tafels maar ook optel- en aftreksommen.
1.Waarom eigenlijk?
De tafels zijn in principe voor het leven. Ze dienen als basis voor veel rekenstof die aan bod komt :
*het maken van delingen
*cijferend vermenigvuldigen
*werken met breuken
*rekenen met procenten
*rekenen met kommagetallen
*bij maten, gewichten en inhouden
2.Is tempo belangrijk?
Jazeker, erg belangrijk. Kinderen hebben heel veel profijt van het snel op kunnen roepen van het antwoord.

Informatieavond
Vanavond hebben we de informatieavond waarin we vertellen over de organisatie van onze groep. We hopen u allemaal via de Meet te ontmoeten
Doos vol geheimen
In de klas staat een doos vol geheimen. Hier zitten allerlei persoonlijke spulletjes van onze leerlingen in. Ze mogen er iedere dag iets uithalen en over zichzelf vertellen.
Uitje kasteel Dussen
In de volgende nieuwsflits zullen we u vertellen hoe ons uitje van vanmorgen was. En vooral wat we geleerd hebben.
Fijn dat zoveel ouders konden en wilden rijden. 

Fijn weekend,
Juf Roos en juf Jetske

Groep 7 en 8

De grootsten en de op één na grootsten van de school!
Voor groep 7 is het allemaal nog wennen. Nieuwe juffen, wat meer werk in een iets hoger tempo, weer een stapje verder zetten op de weg naar zelfstandigheid en wat huiswerk. Heel spannend allemaal! Ieder jaar grote vragende ogen en na een tijdje weten ze niet beter en loopt alles alsof ze niet anders gewend zijn. Vanavond is onze informatieavond en dan zullen wij een en ander vertellen over het reilen en zeilen in onze groep en is er voldoende tijd om vragen te stellen.
Groep 8 voelt zich natuurlijk heel groot en stoer en laat dat ook zien. Raar idee toch iedere keer, dat zij over een maand of negen de school zullen verlaten en naar het VO gaan. Nog maar even niet aan denken. Groep 8 is twee meisjes rijker: Nowi is aangeschoven en Nelleke is nieuw bij ons gekomen. Wij wensen haar een leuk en goed jaar bij ons! Wij vinden het heel gezellig dat zij er is.

Zoals ieder jaar maken wij met de groep een klassenrecept met allemaal goed en mooie ingrediënten die leiden tot een prachtig gerecht, namelijk een mooi schooljaar. Iedereen heeft het recept ondertekend en het hangt goed zichtbaar achterin de klas. Het is een mooi recept en het is nu aan de koks om er een bijzonder gerecht van te maken!

Eerste VO-gesprekken

De uitnodigingen voor de de eerste VO-gesprekken zijn verstuurd. Het is de bedoeling dat de kinderen meekomen. Samen gaan wij kijken waar ze nu staan, wat de verwachtingen over en weer zijn en waar we nog wat punten op de i kunnen zetten. Het gaat om een voorlopig advies, het definitieve volgt in februari. Wij weten dat kinderen het spannend vinden, zo begrijpelijk, maar het moet juist een goed gesprek zijn over mogelijkheden en kansen.
Kinderpostzegels
Volgende week woensdag gaan de kinderen weer op pad om kinderpostzegels te verkopen. Zij krijgen een uitgebreide uitleg hoe ze dit moeten doen. De actie duurt een week. Om vlot van start te kunnen, zijn zij om 12.00 uur al uit.
De opbrengst is bestemd voor het bieden van een veilig thuis, iets wat zo belangrijk, maar helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend is.
Hier vindt u meer informatie.
Kinderboekenweek en techniek
Vanaf 30 september gaan wij weer volop aandacht besteden aan de kinderboekenweek. Het thema van dit jaar is: En Toen? Hier valt heel veel bij te bedenken. Naast alle lees- en taal activiteiten gaan wij een Rube Goldberg Machine maken. Wat is een Rube Goldberg Machine? Een Rube Goldberg machine, genoemd naar de Amerikaanse cartoonist Rube Goldberg, is een complex apparaat dat een zeer eenvoudige opgave onnodig langzaam, indirect en omstandig uitvoert. Daarbij worden verschillende delen (bijvoorbeeld conservenblikken, kogels en bindtouw, enz.) zo opgebouwd, dat ze een kettingreactie geven die uiteindelijk helemaal aan het eind zijn doel bereikt. Een niet eenvoudige opgaaf!
De kinderen moeten eerst bedenken wat de machine moet kunnen (postzegel plakken, bladzijden omslaan etc.), vervolgens maken ze een ontwerp, gaan ze materiaal verzamelen en dan gaan ze de machine bouwen. Wij zijn heel benieuwd naar de resultaten!

Wij wensen iedereen een goed weekend!
Jakobien en Carien



Tel.: 0183 - 303 349
info@bsoudendijk.nl